Annons
Nyheter

Saab skulle ”frälsa” Skåne

Efter larm från Trollhättan – och kronofogden – ter sig Saabs överlevnad oviss.
Nyheter • Publicerad 22 augusti 2011

Tidningen Teknikens Världs rubrik, ”modern fossil”, över den nya Saaben säger också en del. 1990 räknade man i Malmö dock – på allvar – med att Saab skulle bli ett viktigt inslag i skånskt näringsliv.

På 1980-talet fördubblades tillverkningen till 131 000 bilar. I en första etapp investerades en miljard i en fabrik i Malmö. 1 600 personer skulle bygga 180 000 bilar per år. Och ytterligare en Saab-etapp fanns på ritbordet. I dag hänger fogden på låset i Trollhättan!

Annons

Det löpande bandet ansågs 1988 antikt och ersattes av så kallat ”team-production”. Efter endast 209 tillverkade bilar återkom bandet från Saabs gamla Arlövs­fabrik. GM blev ny delägare vid sidan om Wallenbergs Investor. Efter mindre än 20 000 bilar – 180v000 var årskapaciteten (!) – avvecklades fabriken 1991. Beslut­et dikterades av GM och baserades på bristande lönsamhet.

Det är ofattbart att Saabs första ägare – Wallenbergs – inte bättre insåg den nya produktionens svagheter. Inte bara GM ska kritiseras. Investor var ännu sämre.

Hur mycket pengar har bränts i Malmö där först Kockums, sedan Saabfabriken låg och där Västra hamn­en nu ligger? Kostnaderna för Kockums och subventionerna till svenska varv blev förvisso inte ringa. Och vad Saab till slut kommer att kosta blir nästa fråga. Ombyggnaden till Malmömässan blev parentesen till Västra hamnen, som verkligen lyft Malmö.

När man nu kräver att staten ska ge Saab ”en andra chans” – Mona Sahlins ord – blir matematiken svår. Saab har antagligen redan fått för många chanser. De politiska tongångarna om Saab påminner om Kockumskrisen. I demonstrationerna krävdes: ”Rädda Kockums!”

Tv-profilen Gary Engman och jag var moderatorer i en stökig Kockums-debatt i Malmö. Alla krävde att staten skulle ingripa. Då före­slog professor Ingemar Ståhl från Lund att en teckningslista för aktier i Nya Kockums AB kunde skickas runt. När Ståhl redogjort för de ekonomiska riskerna upphörde nyteckningen. Det bör alla vara tacksamma för.

I Landskrona när Öresundsvarvet las ner hände detsamma. Jag ledde en debatt mellan Nils Åsling, Thage G i opposition, Stig Malm, Metall, plus landshövding, kommunalråd och direktörer och en tusenhövdad publik. Staten skulle betala tyckte alla. ”Kravmaskiner” betalar som bekant aldrig själva.

I den akuta Saabsituationen undrar man också varför Christian von Koenigsegg tilläts försena processen så länge. Varför backade han till sist? Menade han, vars bilar kostar åtta till tio miljoner styck, allvar?

Nu återstår det att se om Victor Muller, med liknande bakgrund från Spyker, är mer att hålla i handen?

Sven Bergquist är fristående skribent. Han har varit ledarskribent i flera, liberala tidningar

Mattias Karlsson
Sven Bergquist
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons