Nyheter

TFF osynligt när alla var samlade

När 2009 års allsvenska säsong avslutades spelade TFF 1–1 här i Örebro.
Nyheter • Publicerad 9 mars 2010
Foto: 
Foto: 

På måndagen inleddes 2010 års säsong i samma stad när det var dags för allsvensk upptaktsträff.

TFF spelade åter oavgjort i stan. Den här gången var det tränaren Tom Prahl som spelade lika med sig själv när han avslöjade sina medaljdrömmar men sedan inte ville prata målsättning.

Bättre än ifjol är en klyscha, men så vanlig att han hade kunnat komma undan med det standardsvaret.

Bäst i Skåne funkade ifjol, men nej. Tom Prahl kan inte påverka hur HIF eller MFF spelar sina matcher så det svaret blev det inte heller.

Istället handlar årets målsättning i allsvenskan om att utveckla spelet, spelarutveckling och det var där någonstans som ögonlocken kändes tunga och gäspningen började så smått kittla vid käkfästet.

Vi fick inte höra Tom Prahl sticka fram hakan och säga topp-fem.

Istället fick vi höra att han vill se tre saker infrias:

laget ska inleda matcherna bättre,

laget ska få till ett bättre bortaspel,

laget ska behålla magin på hemmaplan.

Okej. Då kan vi åtminstone jämföra den målsättningen med hur det kommer att bli.

Men dagens rubriker kommer ändå att handla om Prahls gulddrömmar. Det är mer intressant än att Tom Prahl vill se bättre matchinledningar.

Här var mediekåren samlad under en heldag. Här finns alla chanser att marknadsföra sig. Inte bara med vassa uttalanden.

Vid den så kallade workshopen delade IFK Göteborg ut årsböcker till en av Dagens Nyheters utsända. En annan fick en tung bok som skildrade klubbens första hundra år.

Många av klubbarna bjöd på godis. De flesta hade banderoller så att man på långt håll kunde se vilken klubb som folket vid bordet nedanför representerade.

TFF då?

När jag sökte upp klubbens utsända tog det tid innan jag fann dem, och då vet jag mycket väl hur både Lasse Larsson och Tom Prahl ser ut.

Längst bort i lokalen vid vad som såg ut som ett avställningsbord låg en till synes urblekt matchtröja på, samma tröja som Tom Prahl hade på sig under den traditionsenliga fotograferingen.

Det var allt.

Trelleborgs bästa varumärke? Är det så ni ser er?

Snälla, kan någon vänlig själ hjälpa föreningen att marknadsföra sig.

Tom Prahl är ett tillräckligt starkt namn för att locka mediekåren. Men varför inte utnyttja det medan han är i klubben. Våga visa er!

Jag roade mig med att jämföra hur många gånger Trelleborg nämndes i samband med utfrågningen av tränarna. Jag räknade också hur många gånger Trelleborg syntes på matchsekvenserna som spelades upp. Resultatet blev totalt åtta gånger.

Jag räknade även Åtvidaberg, nykomlingen som inte syntes på någon av tv-bilderna. Sju gånger blev resultatet.

Jag vet inte vad det säger, inte mer än att man nog måste gripa varje tillfälle att synas. Det är inte lätt att sticka ut.

Vi går mot en oviss säsong. AIK:s guldtränare Mikael Stahre sa sig trivas med att vara ett jagat byte.

I AIK gillar vi att vara jagade. Vi vill vara det.

Förvånansvärt få tror på AIK i år. Själv gör jag det inte.

Kalmar får många röster, men framför allt ska det handla om Elfsborg eller Göteborg.

Malmö FF lurar i vassen medan Conny Karlsson och Helsingborg troligtvis får en tuff säsong.

Vilket lag överraskar positivt? Ja, det är många om budet. Örebro, Häcken, Halmstad?

Vilket lag överraskar negativt? Gais, Djurgården, Halmstad? Det är inte lätt.

Men slutar inte allsvenskan enligt nedan så lovar jag att ensam skotta hela Vångavallen till nästa säsongs premiär. Och apropå premiär. På onsdag smäller det. Premiär! Just det, årets allsvenska bilaga kommer till er och den kostar ingenting extra. Vi bjuder på den.

1. Göteborg

2. Elfsborg

3. Malmö FF

4. AIK

5. Kalmar

6. Halmstad

7. Häcken

8. Örebro

9. TFF

10. Mjällby

11. Brommapojkarna

12. Helsingborg

13. Gefle

14. Djurgården

15. Gais

16. Åtvidaberg

Niklas Lundell
Martin Falkenby
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.