GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

TFF satsar på öl och mat – servering i direkt anslutning till planen

Öl, matiga baguetter och serveringsdäck. Så ska TFF få bukt på sviktande publiksiffror. När TFF tar emot Öster på Vångavallen på söndag kommer besökarna mötas av ett stort serveringsdäck precis bakom östra målburen. ”Vi vill kunna erbjuda någonting som passar, man kan få en baguette i ena handen och en öl i den andra och stå och snacka med sina vänner”, säger TFF:s marknads- och kommunikationschef Lotta Fjällström.
Fotboll • Publicerad 19 maj 2022 • Uppdaterad 20 maj 2022
Arbetet pågår för fullt på Vångavallen. På söndag ska serveringsdäcket vara stå klart.
Arbetet pågår för fullt på Vångavallen. På söndag ska serveringsdäcket vara stå klart.Foto: André Spång

– Det här är en satsning vi gör för att vi ska få till det så bra som möjligt för de som kommer hit och vi hoppas att det kan locka tillbaka en hel del folk till Vångavallen, säger Lotta Fjällström.

Hon står på ett par plankor bakom den kortlinje där TFF:s Henry Offia avslutade målskyttet mot Västerås förra lördagen.

TFF:s marknads- och kommunikationschef Lotta Fjällström tillträdde för knappt tre månader sedan. Hon har tidigare arbetat på Trelleborg AB i åtta år.
TFF:s marknads- och kommunikationschef Lotta Fjällström tillträdde för knappt tre månader sedan. Hon har tidigare arbetat på Trelleborg AB i åtta år.Foto: André Spång

Då stod där en stor läktare i järn. Idag är den nedmonterad och borttagen. Istället arbetar ett tiotal snickare med att bygga ett trädäck.

– Här har vi rivit läktaren och här kommer det byggas upp en ny samlingsyta, säger Fjällström.

– Idén med den nya samlingsytan togs upp i slutet av föra året, då tittade man på olika lösningar. Beskedet kom i förra veckan, så det är tighta tidsramar.

Trädäcket tar upp större delen av kortsidan och kommer erbjuda mat och dryck ur en serveringscontainer i samband med TFF:s matcher. Ståbord kommer placeras ut och runt 200 personer kommer kunna befinna sig på serveringen samtidigt.

– För tillfället kan man inte boka plats där. Serveringen öppnar i samband med att entrén öppnar, en timme innan matchstart. Man köper sin öl och antingen går man upp på läktaren eller stannar man kvar där, säger Lotta Fjällström.

Hon tillträdde som marknads- och kommunikationschef för TFF den 1:e mars efter att ha spenderat åtta år på Trelleborg AB som koncernansvarig för varumärke, marknadsföring och sociala medier.

– En del av jobbet på Trelleborg AB var att ha hand om sponsorkontrakt och olika partnerrelationer med sportklubbar. Det tyckte jag var jättekul, där väcktes en tanke. Många klubbar har väldigt goda ambitioner och vill göra väldigt mycket men ibland saknas viss kompetens av naturliga anledningar.

– Sen blev det som det blev. Jag beslutade mig för att sluta på Trelleborg AB och det här jobbet dök upp.

Hur ser din fotbollsbakgrund ut?

– Jag har hållit på med en hel del sporter genom livet, men aldrig fotboll. Det är knappt man vågar erkänna det, säger Lotta Fjällström och skrattar.

– Jag vet inte någonting om fotboll, mer än som vanlig åskådare då och då. Jag är en hästmänniska.

En av Fjällströms stora utmaningar i sin nya roll är att få bukt med sviktande publiksiffror på Vångavallen.

TFF har haft 803 besökare i snitt under sina fyra första hemmamatcher. Bara fyra lag i superettan har ett sämre snitt. 3–0-segern mot Västerås sågs av endast 662 åskådare på plats.

– Jag vet om att det är många klubbar som kämpar med detta. Publiken har etablerat nya vanor, man har börjat titta på fotboll mer via streaming-tjänster. Det är klart att man vill ha mycket publik, det vill ju alla som arrangerar någonting. Vi får hoppas att trelleborgarna hittar hit, säger Lotta Fjällström.

”Idéen med den nya samlingsytan togs upp i slutet av föra året, då tittade man på olika lösningar. Beskedet kom i förra veckan, så det är tighta tidsramar.”
TFF:s marknads- och kommunikationschef, Lotta Fjällström

TFF:s publiksnitt 2019, innan pandemin lamslog idrottsvärlden, låg på 1067 åskådare.

– Jag tycker absolut att vi ska upp i de nivåerna som vi hade innan pandemin. Sen är min förhoppning att vi ska få hit ännu fler.

– Vi har ju haft några vinster här i ryggen, och det är oftast roligare att gå på fotboll när det går bra.

Utöver satsningen med serveringen och trädäcket, hur ska ni locka publiken till Vångavallen?

– Vi har arbetat med synligheten. Vi kommer höras mer i radio innan matcherna, synas i lokaltrafiken och på Pågatågen. Där har vi satt igång fler aktiviteter. Vi kommer också vara mer närvarande på lokala arrangemang, säger Lotta Fjällström innan hon blir avbruten.

Det är dags att provsmaka den mat som kommer serveras i samband med match.

– Det har ju pratats så mycket om de här grillspetten. De är tillbaka, fast i ny form, säger Fjällström om TFF:s beryktade grillspett som plockades bort i höstas.

– Vi är i 2022 nu, det är inte samma grillspett som vi hade då, men vår förhoppning är att de ska bli minst lika bra, säger Lotta Fjällström.

I serveringscontainern dukas 2022 års version av TFF:s grillspett fram.

Det är Restaurang Siluett som står för bespisningen. Baguetten som annonseras som grillspettens comeback innehåller nötkött, med kryddig majonnäs och syrade grönsaker. Det vegetariska alternativet består i en haloumibaguette innehållande grillad haloumi, och grönsaker i botten, hummus och lite pesto. Det tredje alternativet är av mer klassiskt snitt med Gruyèreost, rökt skinka och dijonsenap.

Grillspettsbaguetten.
Grillspettsbaguetten.Foto: André Spång
Ost- och skinbaguetten.
Ost- och skinbaguetten.Foto: André Spång
Haloumibaguetten.
Haloumibaguetten.Foto: André Spång

– Vi har inte fått serveringstillstånd än, men det är på gång. Så i början kommer vi servera 3,5-procentlig öl, säger Lotta Fjällström och hugger in på haloumibaguetten.

– De gamla kioskerna kommer finnas kvar, detta blir bara ett komplement.

På den delen av serveringsdäcket som vetter mot konstgräsplanen kommer det finnas möjlighet att ta skydd om vädret skulle vara besvärligt.

– Det kommer vara ett tält, tio gånger femton meter, berättar TFF:s marknads- och kommunikationschef och lutar sig mot ett räcket, bara några meter från gräsplanen.

Lotta Fjällström hugger in på haloumibaguetten
Lotta Fjällström hugger in på haloumibaguettenFoto: André Spång

–Vi vill kunna erbjuda någonting som passar, man kan få en baguette i ena handen och en öl i den andra och stå och snacka med sina vänner, säger hon.

– Detta är det största vi har på gång just nu. Tittar man på den ytan där läktaren har försvunnit så triggar det min fantasi.

André SpångSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.