GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

TFF får en kvarts miljon av ligasponsor

TFF får 250 000 kronor av elitfotbollens huvudsponsor Unibet. Pengarna går till satsningar på akademin och talangutveckling.
Fotboll • Publicerad 26 november 2021
Vy över Vångavallen. TFF får 250 000 kronor av elitfotbollens huvudsponsor.
Vy över Vångavallen. TFF får 250 000 kronor av elitfotbollens huvudsponsor.Foto: CHRISTOFFER BORG MATTISSON

Nu står det klart hur pengarna från spelbolaget Unibet, som är huvudsponsor till de svenska elitlagen i fotboll, ska fördelas.

Totalt är det 20 miljoner kronor som delas ut via konceptet ”Hemmaklubben”. Detta bygger på att supportrarna registrerar sig på spelbolagets hemsida och väljer sin klubb bland lagen i allsvenskan och superettan.

Det finns en fördelningsmodell, där den högst placerade klubben får 2 miljoner kronor, och den lägst placerade får 200 000 kronor.

Efter supportrarnas röster hamnar TFF på 27:e plats av de 32 elitklubbarna. Det ger klubben 250 000 kronor. Det var ett steg uppåt från 2020, då TFF kom på plats 29.

Pengarna från Hemmaklubben går till satsningar på akademi och talangutveckling, vilket är ett gemensamt beslut från klubbarna själva.

Precis som förra året placerar sig AIK överst i Hemmaklubbens sluttabell, och får därmed 2 miljoner kronor. På andra plats hamnade IFK Göteborg, som klättrade från fjolårets fjärdeplats, vilket ger 1,7 miljoner kronor.

Högst upp av superettanlagen placerar sig Gais, som fick sjunde flest röster av alla elitlag, vilket ger dem 850 000 kronor.

Jonas BergströmSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.