Annons

Roadracingföraren från Anderslöv nära en guldtrippel

Svensk mästare dubbelt upp och så när en totalseger i Nordiska mästerskapen. Mattias Ödlunds säsong som roadracingförare har överträffat förväntningarna. Nu står han i valet och kvalet om han ska byta till en större motorcykel nästa år.
Roadracing • Publicerad 27 september 2018
Mattias Ödlund, 25-årig roadracingförare från Anderslöv kan efter säsongen 2018 titulera sig svensk mästare i Superstock för 600 kubikare.
Mattias Ödlund, 25-årig roadracingförare från Anderslöv kan efter säsongen 2018 titulera sig svensk mästare i Superstock för 600 kubikare.Foto: Tomas Nyberg

Efter två säsonger i Tyskland, i Yamaha R6-Dunlop Cup, har 25-årige Mattias Ödlund från Anderslöv i år kört på svenska och nordiska banor. Som TA-sporten tidigare rapporterat slog han an tonen direkt genom att komma etta och tvåa i den första SM-deltävlingen i Superstock för 600 kubikare.

Under de kommande racen radade han upp pallplatserna och när den sista SM-deltävlingen avgjordes i Anderstorp hade han så mycket marginal att det inte spelade någon roll att han kraschade i det sista racet.

Annons

Utöver den individuella SM-framgången var han med och körde hem en lagseger i roadracingens långloppsserie, endurance. Det kunde ha blivit en trippel, men i Nordiska mästerskapet gick Ödlund bet på titeln efter att en kedja gått av just innan start.

– Jämför man min motorcykel med andra så är effekten ganska svag. Därför måste jag ha tagit stora steg som förare under säsongen, säger Mattias Ödlund.

Vad betyder det att bli svensk mästare?

– Man brukar säga att det inte ger så mycket att vinna ett svenskt mästerskap, eftersom sporten är så liten här. Samtidigt: bara att kunna säga att man är svensk mästare skapar en stark grund när man ska prata med sponsorer och så.

Framgången föder också funderingar. För att fortsätta utvecklas kan det krävas att Mattias Ödlund överger 600 kubiksklassen och istället kör bland 1000 kubikare i Superbike.

25-åringen från Anderslöv berättar att racingen bland 600 kubikare har tappat i popularitet internationellt. 1000 kubiksklassen är också den största i Sverige, men Ödlund tvekar inför steget.

Som alltid är motorsport en materialsport och budgeten är snål.

– Ju mer hästkrafter det handlar om, ju mer kan man gasa bort sina förarmisstag. Det blir mer en materialsport, vilket gör att det inte blir lika kul. Sedan är det mycket elektronik, det är mycket som kan gå sönder och många som har haft problem i Superbike. I 600 måste du köra kliniskt perfekt, du har inte råd att göra samma misstag.

Mattias Ödlund kan sammanfatta en fin säsong på banorna. Nu gäller det att fatta rätt beslut inför nästa.

Björn GustavssonSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons