Annons

Hemmaförare ska gasa på gruset

Vintriga vägar sköt upp Anderslövsrallyt två veckor. På lördag släpps hästkrafterna lösa i Sverigepremiären på grus. Hemmaföraren Magnus Hägg har längtat.– Man har sugit på den här karamellen hela vintern. Nu är det äntligen dags, förklarar han.
Sport • Publicerad 19 april 2013
Vårtecken med grussprut. Anderslövsrallyt är Sveriges första rally på grus 2013. Trelleborgaren Magnus Hägg är redo att släppa lös alla hästkrafter i sin blå Subaru.Foto: Privat

Magnus Hägg tillsammans med kartläsaren Kristian Lindberg är ett av fyra ekipage från Trelleborgs MK i lördagens Anderslövsrally.

För 41-åringen från Trelleborg handlar det om första grusrallyt på ett och ett halvt år. Förra säsongen satsade han på danska mästerskapet med idel asfaltstävlingar.

Annons

Själv beskriver han det som en katastrofsäsong.

– Vi sprängde motorn i första deltävlingen. Sedan var det något tekniskt strul hela vägen, trots att vi la ner fruktansvärt mycket tid på att få rätt på det. Vi kom bara i mål i en tävling, säger han.

I år kör han för en topplats i Sydsvenska rallycupen, en serie deltävlingar där han tidigare kommit både tvåa och trea totalt.

Anderslövsrallyt ingår inte i Sydsvenska rallycupen, däremot i DM. För Hägg som för merparten av det övriga startfältet handlar det om första rallyt på flera månader.

– Det är en del rattrost som ska köras bort, det gäller att få upp tempot igen.

Vad är det speciella med att köra på grus?

– Det är en kick att känna när det sprutar grus i hjulhusen. Det är lite mer flyt än när man kör på asfalt, man sladdar in i kurvorna.

– Sen är det speciellt på våren, det luktar gott i skogen, det känner man sedan när man är ute och snackar.

Det tekniska strulet som hämmade honom 2012 ska nu vara åtgärdat. Subarun är välservad och redo.

Hur mycket tid och pengar Magnus Hägg lägger på sin hobby vågar han inte tänka på.

Annons

– Det tar mycket tid, det gäller att ha koll på grejerna så att allt funkar. Men så länge bilen inte hittar på några hyss och håller sig på vägen är det inte så mycket pengar, det är inte så tokigt som folk har fått för sig.

Vad är tjusningen med att köra rally?

– Tjusningen är när allting fungerar, när körningen och samarbetet med kartläsaren fungerar är det en fruktansvärd kick; när allt stämmer, man dansar fram, man åker slalom.

Från början var Anderslövsrallyt daterat till den 6 april, men en kvardröjande vinter kom i vägen. Klubben har i år jobbat hårdare än någonsin för att få vägarna i ordning.

– Klubbens medlemmar har varit ute med traktorgrävare för att rensa vägarna från snö. Det har inte varit så enkelt, säger Lars Mattsson, ordförande i TMK och tävlingsledare för Anderslövsrallyt.

Rallyt är årets första på grus i Sverige, men anmälningarna har inte strömmat in. 75 startande ekipage är något färre än förväntat.

Lars Mattsson tror att de nya kraven på skyddsutrustning spelar in. Från och med årsskiftet krävs ett särskilt skydd som kopplas fast i hjälmen, för att undvika nackskador.

– Det sker en utveckling med säkerhetsarbetet hela tiden. Det här skyddet kostar 10 000 kronor per man, de pengarna har inte alla, säger han.

– Men det är bra klass på tävlingen, säger Lars Mattsson och nämner bland annat Björn Persson från Huddinge, en långväga gäst som kör samma klass som Magnus Hägg.

Som vanligt är det start klockan från klockan elva vid start- och målplatsen i Anderslöv. Tre specialsträckor kommer att köras vardera två gånger, med en totallängd på cirka 33 kilometer.

Annons

Fort kommer det att gå på grusvägarna nordost om Anderslöv, uppskattningsvis 150 till 200 kilometer i timmen.

– Rally ska vara på grus, det var så vi började köra rally en gång i tiden, säger Lars Mattsson som hoppas att publiken hittar ut längs vägarna för att uppleva ett vrålande vårtecken.

Martin Falkenby
Björn Gustavsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons