Gasen i botten på nationaldagen
TRELLEBORG. – Vi har 53 förare anmälda, en bra siffra. Jag hoppas trelleborgarna kommer och tittar, de har inte chansen att se så mycket rally i Trelleborg annars, säger Lars Mattsson, tävlingsledare och ordförande i TMK.
Rallyt ingår i Asfaltscupen och i DM-serien. Bansträckningen på västra industriområdet är samma som användes vid Vikingadansen i höstas.
Bland hemmaförarna är entusiasmen stor, snacket är igång och förväntningarna ligger i luften. Men någon fördel av hemmabana vill de inte kännas vid.
– Man kan vägarna i en annan hastighet, det är snarare en nackdel, säger Björn Johansson, racingföraren som nu återgått till rallysvängen.
– Det har gått bäst i racing, men det är roligast med rally, särskilt på grus, att få sladda lite.
Björn Johansson kör i den största klassen, Volvo Original. Där kör också Fredrik Lenander och kartläsaren Samuel Olsson.
– Tredje säsongen vi kör ihop. Det börjar bli bra, vi slåss inte så mycket nu. Förhoppningen är ju alltid att vinna, säger Trelleborgsduon som ligger tvåa i Sydsvenska rallycupen i sin klass.
För paret Peter och Britt Larsson har bilsporten blivit en familjeangelägenhet.
– Att vara kartläsare är en kvinnas önskeplats. Tänk att få prata oavbrutet i timme efter timme medan han lyssnar och inte säger emot, förklarar Britt Larsson.
Trelleborgs motorentusiaster är inte många. Men de är hängivna, och lägger massor av tid och pengar på sin sport.
– All min lön går till bilen, säger Gustav Tillgren.
Gustav tillhör den unga generationen. Han och kartläsaren Olof Larsson gör ideliga framsteg, men banan på västra industriområdet väcker inte ljuva minnen. I Vikingadansen i höstas tog rallyt snabbt slut.
– Vi kom 20 meter. Sen gick en drivknut sönder. Jag ska ta det lite lugnare i starten den här gången, förklarar Gustav Tillgren.
Jesper Olsson är extra spänd inför lördagen. Trelleborgs Motorshow blir första tävlingen på två år i en nybyggd bil. Dessförinnan berättar han om fyra tävlingar utan framgång, där den sista slutade med en krock med ett träd. Men räkna inte med något finåkande i comebacken.
– Innan start kanske man tänker så, men när man väl sätter sig bakom ratten blir det full gas, försäkrar han.
Full gas är det också att räkna med från Magnus Hägg. Han och kartläsaren Kristian Lindberg utgör med sin Subaru enda ekipaget i den fyrhjulsdrivna klassen.
– Det är inte det optimala för Subaru på asfalt. Men det är så himla roligt att visa upp sig på hemmaplan, berättar Magnus Hägg.
I år koncentrerar sig Trelleborgsteamet på DM och Sydsvenska rallycupen.
– Tjusningen är när man får allt att stämma, när allt flyter på med kartläsare och vägval och svängarna går i varandra, nästan som att åka slalom, berättar Magnus Hägg lyriskt.