Talang med tiden för sig

Nyheter • Publicerad 16 september 2004

Jojo: Jojo ( Edel)

2,5

Ni får ursäkta min åldersnoja men när jag läste att fröken Jojo bara var 13 blixtrade bilder från Tv 4:s gamla plåga "Småstjärnorna" till. Ännu värre blev detnär skivbolaget fortsatte att älta hur bra hon var, sin ålder till trots. Världen är alldeles för fylld av söndersminkade artister i yngre tonåren utan karisma.

Jojo förvånar faktiskt en hel del måste det tillstås. Visserligen är det lättsmält r'n'b med mer eller mindre innehållslösa texter men hon sjunger överraskande väl och personligt. Att Jojo kan spela i samma liga som Stacey Orrico, Atomic Kitten, Jamelia med flera råder det ingen tvekan om. Det som höjer henne snäppet över de andra är att hon har minst fem års spelrum till. Vad som kommer hända tills hon blir gammal nog att gå på krogen kan faktiskt vara värt att ödsla lite tid på.

Rebecca Hallin

Ken Ring & Tommy Tee: Två legender utan pengar (Bonnier Amigo)

3

Samtidigt som Ken började bli känd för allmänheten kom en annan mc från Stockholms förorter, Blues. Då var det lätt att sätta dem i samma fack och för min del avfärda det hela. Men under årens gång har åtminstone en av dem vunnit min respekt med intelligenta och skildrande texter. När Ken berättar att han " måste seja hei till bruden, vänta, jag måste seja hei till snuten" vet jag att det inte är han.

Artister brukar alltid skryta om att ha ett brett spektrum, Kens bredd sträcker sig väl från att sjunga om sin döda mamma till att berätta hur han hatar kvinnorna som burit hans barn. Ken är rapparen som är mer känd för sina uttalanden om Sveriges monarki än för sin musik. Då kan man fråga sig hur den norske producenten Tommy Tee kommer in i bilden. Han är en ganska skicklig musikmakare vars största nackdel är att hans toner alltid känns om en iskall vind i november i kombination med en frostig sol.

Samarbetet med Ken kan väl liknas vid Dogges inhopp på Don Diegos skiva förra sommaren. Gillar man Kens roll som antagonist så blir man inte besviken. Det släpps sämre skivor inom Sveriges gränser. Men också mycket bättre.

Rebecca Hallin

SAXO