Lauren Harris: Calm Before the Storm

Jaha, Lauren Harris, säger du? Och hon har fått jobbet att lira som förband till Iron Maiden på deras världsturne? Innan hon ens släppt sin debutplatta?
Nyheter • Publicerad 24 juni 2008

Milde himmel, den tjejen måste ju vara rena dynamiten. Eller så råkar Lauren Harris vara dotter till en viss Steve Harris i nämnda Iron Maiden. Och plötsligt faller bitarna på plats. För om du letar efter dynamit, så kommer du inte hitta det på Calm before the Storm. Harris har visserligen den goda smaken att inte gå direkt i faderns fotspår. Inte för att hon gör några revolutionerande upptäckter på egen hand.

På debuten Calm before the stormtassar Lauren omkring mellan 80-talsklingande, uppstudsig tjejrock och vit, strykfri collegerock. Och det tar stopp direkt. Därför att texterna är så förbluffande banala att de lika gärna kunde ha varit skrivna av en svensk tonåring som nöjer sig bara orden rimmar. Och därför att Lauren låter så halvhjärtad att inte ens ylande gitarrsolon och gästspel av den stolte fadern kan rädda låtarna från totalhaveri. Hon rimmar fire på desire, och låter som om hon filar naglarna under tiden. Lauren Harris känns helt enkelt inte hungrig på att erövra rockvärlden. Men så behöver man väl inte heller gå hungrig särskilt ofta, som dotter till kaptenen i ett av världens största hårdrocksband.

Emil Sandgren