Annons
Nyheter

YA:s nätupplaga bland de största i Sydöst

Ystads Allehandas nättidning "ystadsallehanda.se" är den tredje mest lästa nyhetssajten inom sydöstra Skåne med i genomsnitt 17 000 besökare i månaden. Trelleborgs Allehanda hamnar däremot betydligt längre ned inom den region (Malmö/Lund/Trelleborg) där mätningen gjorts.
Nyheter • Publicerad 6 juli 2004

- Men om du skulle ta bort Malmö och Lund som inte är vårt spridningsområde hade vi säkert legat först, kommenterar marknadsdirektör Johan Ståhl på Skånemedia-koncernen som äger bland andra Ystads Allehanda och Trelleborgs Allehanda. Undersökningen har gjorts första kvartalet i år av Orvesto Konsument. För båda nättidningarna har man studerat den genomsnittliga räckvidden i riket och inom respektive region. 25 000 personer i riket besöker "trelleborgsallehanda.se" varje månad och 12 000 varje vecka. "ystadsallehanda.se" har 42 000 besökare varje månad och 24 000 varje vecka. Antalet som besöker enbart nättidningarna är ovanligt högt, framförallt av personer som bor utanför spridningsområdena. - Det är mycket spännande siffror. Det är inte prenumeranter men trots allt läsare av våra tidningar. När vi redovisar upplagesiffror pratar vi bara om tidningarna men det finns alltså ytterligare en stor grupp, säger Johan Ståhl. Inom sydöstra Skåne har YA:s nättidning betydligt fler läsare än exempelvis de större konkurrenterna som Dagens Nyheter, Expressen, Sydsvenskan och Svenska Dagbladet. Här är det endast Aftonbladets och TV4:s nättidningar som slår Ystads Allehandas. - Vi vill gärna veta hur nättidningarna fungerar och vilka som läser dessa. Det här ger en viss indikation på detta. Det är imponerande för Ystads Allehanda som inte ligger långt efter de riktigt stora. Nästa mål för YA och TA blir en satsning på privatmarknaden som för närvarande inte finns i nättidningarna. - Då tror jag att vi direkt går förbi även de som i dag ligger före oss. Enligt Johan Ståhl kommer Skånemedia att ta fram fler undersökningar, åtminstone en gång om året. Fakta: Internet - genomsnittlig räckvidd i månaden i sydöstra Skåne: aftonbladet.se 24 000 (35 procent), tv4.se 19 000 (28 %), ystadsallehanda.se 17 000 (24 %), expressen.se 12 000 (18 %), posten.se 6 000 (8 %), dn.se 5 000 (8 %), di.se 4 000 (6 %), sydsvenskan.se 4 000 (6 %) och svd.se 4 000 (5 %). Genomsnittlig räckvidd i region Malmö/Lund/Trelleborg: aftonbladet.se 171 000 (41 procent), sydsvenskan.se 112 000 (27 %), tv4.se 83 000 (20 %), expressen.se 72 000 (17 %), dn.se 39 000 (9 %), svd.se 34 000 (8 %), di.se 30 000 (7 %), posten.se 21 000 (5 %), trelleborgsallehanda.se 10 000 (2 %) och ystadsallehanda.se 4 000 (1 %).

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons