Annons
Nyheter

Veolia tar över Sundstrafiken

Det blir Veolia Transport som tar över tågtrafiken över Öresund. Samtidigt står det klart att DSB First klarar sig undan en konkurs.
Nyheter • Publicerad 28 juni 2011
Foto: 

Nuvarande avtal med DSBFirst bryts omgående, men företaget fortsätter köra fram till 10 december klockan 24, när ny tabell gäller. Under hösten kommer DSB first att successivt lämna över ansvaret till Veolia som fått kontrakt till och med 2013. Därefter kommer en ny tågoperatör att handlas upp.

– I den bästa av världar hade vi velat upphandla trafiken i konkurrens omedelbart, men det är inte genomförbart, säger Mats Persson (Fp), regionråd i Skåne med kollektivtrafik som ansvarsområde.

Annons

Den akuta situationen gör att Veolia kan tas in som tågoperatör genom direktupphandling. Men den strider ändå inte mot lagen om offentlig upphandling, sa både Skånetrafikens Göran Lundblad och Mats Persson vid en presskonferens i Malmö på tisdagsförmiddagen.

DSBFirst får inga extra pengar för återstående sex månader. Däremot får de omkring 45 miljoner i ersättning för merkostnader som uppstått i samband med att Malmö C byggdes om. 30 av dem kommer från Skånetrafiken. DSB skjuter till 80 miljoner svenska kronor för att hålla trafiken gående, sa Mats Persson.

Inga svenska skattepengar behöver skjutas till, uppger Göran Lundblad, t f trafikdirektör på Skånetrafiken. Förlusterna betalas av DSBFirsts ägare danska DSB och skotska First Group. Räcker inte pengarna så tar man från den bankgaranti på 168 miljoner kronor som DSBFirst tidigare ordnat.

– Kunden ska inte märka något, säger Gunnar Wulff, vd på Öresundståg. Det blir två operatörer som kör, en dansk och en svensk.

Tågen kör som hittills, men bara personalbyten sker i Köpenhamn och Malmö. Passagerarna ska slippa byta tåg.

DSBFirst slipper konkurs, får chansen att gå ur ett dyrbart avtal, men får inget skadestånd.

– Vi har stått mycket långt ifrån varandra. Det gör vi inte längre, säger Mats Person med ett kort leende om förhandlingarna med danskarna.

– Det är en prestigeförlust för DSB att få kasta in handduken efter två år. Men det ligger i allas intresse att trafiken fungerar, säger Mats Persson.

Gunnar Wulff uppger att det integrerade trafiksystemet ska bestå. Tågen fortsätter gå till Helsingör, men med dansk personal när de kör på danska sidan. Det blir också ett tillskott av elva tåg under 2012.

Den akuta situationen gör att upphandlingen av Veolia kan göras som direktupphandling. Men den strider ändå inte mot lagen om offentlig upphandling, säger både Göran Lundblad och Mats Persson.

Personalen hos DSBFirst kan väntas få nya jobb hos Veolia.

Martin Skogsberg
Mikael Anjou
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons