Annons
Nyheter

V, mp vill stoppa Hallandsåstunneln

Regeringens båda stödpartier, vänsterpartiet och miljöpartiet, ansluter sig till Svenskt Näringsliv i frågan om Hallandsåstunnelprojektet och kräver att tunnelbygget stoppas.
Nyheter • Publicerad 14 december 2003

Kravet har framförts i förhandlingar med näringsdepartementet, rapporterar Sveriges Radio Kristianstad. Om tunnelbygget läggs ned kan staten, enligt parterna, spara mellan 4,7 och 4,9 miljarder kronor som i stället kan satsas på andra mer akuta järnvägsprojekt runt om i landet. Kostnaderna för järnvägstunneln genom Hallandsåsen är beräknade till 7,4 miljarder kronor under förutsättning att projektet inte råkar ut för fler missöden. "Jag vet att det även finns socialdemokrater som vill stoppa tunnelbygget och jag bedömer det som sannolikt att vi lyckas med det hör förslaget, säger Karin Svensson Smith, riksdagsledamot från Lund och vänsterpartiets talesman i infrastrukturfrågor." Högsta domstolen sade i onsdags nej till att ompröva Miljööverdomstolens utslag som ger Banverket rätt att låta åsen läcka ut hundra liter vatten i sekunden under byggtiden. Beslutet betydde i praktiken ett klartecken till Banverket och dess entreprenörer att återuppta den omstridda tunneldrivningen. Arbetsgivarorganisationerna Svenskt Näringsliv och Transportindustriförbundet har nyligen i ett gemensamt brev till regeringen föreslagit ett flerårigt stopp för Hallandsåstunnelprojektet och för byggandet av Citytunneln i Malmö. Även de organisationerna hänvisar till att projekten slukar för mycket pengar som i stället behövs till andra infrastruktursatsningar inom järnväg och fordonstrafik. Förslaget mötte omgående häftig kritik från alla möjliga håll, inte minst från näringslivet självt och från berörda politiker. Dessa framhåller Hallandsåstunnelns betydelse för att förverkliga det så kallade Scandinavian Link, för smidigare hantering av järnvägstransporter från Oslo längs västkusten till Öresundsregionen och Citytunnelns betydelse för att knyta samman tågtrafiken över Öresundsbron med resten av det svenska järnvägsnätet.

Lars Thulin lars.thulin@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons