Annons
Nyheter

Två offer för kraschen hittade

Två kroppar har tillsammans med vrakdelar från den försvunna flight AF447 hittats i Atlanten, uppger Brasiliens flygvapen.
Nyheter • Publicerad 6 juni 2009
Ett plan från det brasilianska flygvapnet går ner för landning efter att fredagens sökningar. Bild: Eraldo Peres AP/ScanpixFoto: 

Det sensationella beskedet kommer efter flera dagars tilltagande mystik kring Air France-kraschen för snart en vecka sedan.

– I morse klockan 8.14 (13.14 svensk tid) kunde vi bekräfta att vrakdelar och kroppar från Air France-planet har bärgats ur havet, sade överste Jorge Amaral till medier i Recife i nordöstra Brasilien.

Annons

Amaral ville inte ge ytterligare detaljer, men brasilianska medier uppger att det handlar om resterna av två män, samt bland annat ett numrerat säte och till och med en biljett som visar att det handlar om just Air France flight AF447 Rio de Janeiro-Paris.

Förhoppningen är att det denna gång stämmer, sedan Brasilien tidigare i veckan fått fransk kritik för att ha gått ut med förhastade uppgifter om att bråte som hittats i Atlanten var från flygplanet.

– Franska myndigheter har i flera dagar sagt att vi måste vara extremt försiktiga. Våra flygplan och flottfartyg har inte sett någonting, sade transportminister Dominique Bussereau i intervjuer med franska medier i fredags.

Teorierna om kraschorsaken fokuserar nu på bristfälliga hastighetsmätare. När autopiloten fick motstridiga data om planets hastighet kan den ha slagits ut, vilket kan ha orsakat kraschen, framkom på en presskonferens med Paul-Louis Arslanian, chef för den franska haverikommissionen BEA, tidigare på lördagen i Paris.

Det innebär att ett sedan tidigare känt mätarfel kan ha orsakat de 228 ombordvarandes död.

– Vi har haft ett antal fel av denna typ på A330:an, sade BEA-chefen.

Flygtillverkaren Airbus tänker nu byta ut hastighetsmätande delar på andra plan av samma modell, A330, sade Arslanian enligt franska medier.

– Det finns ett program för utbyte, förbättring, av hastighetsmätarna.

Han hävdar ändå att modellen är säker att flyga med.

Bland liknande tidigare tillbud som rapporterats finns en flight med australiska Qantas, som den 7 oktober 2008 plötsligt störtdök när autopiloten fått felaktig information av annan apparatur ombord. Då lyckades piloterna häva dykningen innan katastrofen var ett faktum.

Annons

SAS har fyra A330-plan, uppgav informationschefen Bertil Ternert.

– Vi flyger fortfarande med dem. Jag har varit i kontakt med vår tekniske chef i Norge och vi har inte hört någonting i det här fallet, sade han på lördagseftermiddagen.

I takt med att dagarna går har också spekulationerna ökat om att det kanske inte var någon olycka. Arslanian vågade på lördagen inte utesluta ett terrordåd.

– Det vore verkligen förbluffande, men därmed inte sagt att det är 100 procent omöjligt.

(TT)
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons