Annons
Nyheter

Tufft för Arla att ta sig in i Skåne

Arlamjölkens intåg på den skånska marknaden har gått långsammare än vad Arla förväntat sig. Den högljudda debatten i våras när Arla blev huvudleverantör till Coops alla butiker i Sverige visar att konsumenterna vill att mjölken helst ska vara lokal.
Arlas marknadsandel i Skåne är bara hälften mot vad de har på sina traditionella marknader.
Nyheter • Publicerad 22 juli 2009
Foto: 
På Ica Maxi i Västra hamnen säljer man endast Skånemejeriers mjölk. Gabriel Rudlow kör in en av många leveranser från Skånemejerier i kylen.Foto: 

Tobias Wåhlén, informationsansvarig på Arla, tycker att de starka reaktionerna på företagets mjölklansering i Skåne är både förvånande och anmärkningsvärda med tanke på att det länge funnits andra Arlaprodukter i regionen. Han menar att lanseringen är helt i linje med att de regionala mjölkmonopolen nu håller på att luckras upp. Ett exempel är att norrländska Milko numera säljer mjölk i Mälardalen.

– Mig veterligen är svensk mjölk den enda livsmedelsprodukten i hela Europa som är regionalt monopoliserad. Titta på de andra produkterna i affärerna. Det finns skinka från Italien och Spanien. Men när det gäller just mjölk vill konsumenterna gärna att den ska vara lokal, från en gård nära.

Annons

Det senare tror Tobias Wåhlén är anledningen till att skåningar haft svårt att acceptera Arlamjölken och att det blev ett sådant rabalder när Coop skulle sälja deras mjölk. Coop fick backa och fortsätta att sälja Skånemejeriers mjölk. Enligt uppgifter till Land säger Skånemejerier att de behållit 80 procent av färskmjölksförsäljningen i Coop.

Tobias Wåhlén vill inte uppge några försäljningssiffror för Arla men berättar att marknadsandelen för Arlas färskvaror – där bland annat mjölk ingår – är så liten som 25–30 procent i en del affärer i Skåne, jämfört med normala 60–70 procent på Arlas traditionella marknader.

På Ica Maxi i Västra hamnen i Malmö har man bara en mjölkprodukt från Arla, nämligen Baristamjölken. Anledningen är att Skånemejeriers mjölk är mer eftertraktad.

– Det är bara ett fåtal som frågar efter Arlas mjölk. Därför finns det ingen anledning att ta in den i sortimentet, säger Gabriel Rudolw, mejerianställd på Ica Maxi.

Branschindex i våras av undersökningsföretaget Yuogov visar att Arlas varumärke förlorade stort i anseende hos konsumenterna när debatten om Coops val av mjölkleverantör var som hetast.

Sedan dess har Arla dessutom anmälts till Konkurrensverket för att ha brutit mot konkurrenslagstiftningen. I leveransavtal med kunder uppges det finnas klausuler som i praktiken skulle utestänga andra leverantörer. Konkurrensverkets utredning har utökats till att gälla inte bara Coop och Axfood utan även Ica, Bergendahlsgruppen, Netto och Liedl.

Tobias Wåhlén hoppas att Konkurrensverket kommer fram till att företaget handlat enligt spelreglerna.

– När det är tuffa tider i mejeribranschen tittas det gärna snett på och pekas finger åt Arla. Vi hävdar att konkurrens är bra – både för konsumenter och mjölkbönder. Sedan får konsumenterna själva avgöra vilken mjölk de vill köpa.

Olof Broddesson
Åse-Marie Nilsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons