Tekniker undersökte olycksplatsen
En sak kunde de snabbt klarlägga. Orsaken till olyckan kan inte ha varit att föraren bländades av solen.
– Polismännen hade solen snett bakifrån i ryggen, säger Tonny Andersson, chef för polisens tekniska avdelning iKristianstad.
Det känns lite kusligt att besöka olycksplatsen. Tåget med samma avgångstid som olyckståget i söndags kommer punktligt, dundrar förbi och försvinner i fjärran mot Simrishamn.
En krans och en bukett med blommor ligger vid olycksplatsen som är markerad med röd färg.
Tonny Andersson visar ett märke i brädorna som ligger på körbanan över järnvägen. Där har polisbilen dragits med. Bilen klövs i 90 grader och bakdelen släpade med tåget 30 meter. Annars syns inte många spår av olyckan som krävde polismannen Olof Sahlins liv och skadade hans kollega svårt.
Uppifrån ett litet krön en eller ett par hundra meter från järnvägen klockade polisen tekniker i går tåget. Härifrån kom polisbilen. När tåget kommer fram bakom en grandunge tar det åtta sekunder innan det passerar den obevakade övergången.
Sikten är god vid själva övergången.
Men lantbrukaren Bror Jönsson berättar att tågen kommer snabbt och överraskande, även om han som bor vid järnvägen har tidtabellen i huvudet.
– Jag har själv varit nära att råka ut för en olycka, säger han.
Bror Jönsson har mark på båda sidor om järnvägen.
Han var hemma vid lunchtid i söndags då olyckan inträffade.
– Jag hörde först en bil. Den var röd och körde mycket fort. Den körde upp på riksväg 11 och försvann mot Smedstorp.
– Sedan hörde jag en smäll. Men jag förstod inte att det var polisbilen som hade krockat med tåget. Det brukar smälla när de kör för fort över övergången.
Bror Jönsson berättar att det på en kort sträcka finns fyra obevakade övergångar. Någon av dem ska stängas, dock inte olyckskorsningen, i varje fall inte enligt Banverkets tidigare planer.
– Men övergångarna borde ha ljud- och ljussignaler, säger Bror Jönsson.
Det kravet har han och de boende vid järnvägen tidigare framfört till Banverket.
– Men det sägs vara för dyrt, säger han.
Han berättar att en traillerdragare för omkring tio år sedan kolliderade med tåget vid samma olyckskorsning. Men då var skadorna endast materiella.
Ulf Mårtensson
0417-125 86
ulf.martensson@allehandasyd.se