Annons
Nyheter

Svensk Kassaservice krymper kontorsnätet

Svensk Kassaservice blöder. Därför ska 153 kontor och serviceställen läggas ner i början av nästa år. Neddragningen innebär att minst 200 arbetstillfällen försvinner runt om i landet. Nästa vecka inleds övertalighetsförhandlingar med berörd personal, skriver Sydsvenskan.
Nyheter • Publicerad 3 november 2005

Företaget, som är ett dotterbolag till Posten, räknar med att kunna klara sitt åtagande gentemot staten genom att det finns andra kontor på neddragningsorterna eller genom att lantbrevbärare eller ombud ska kunna stå för servicen.

– Än så länge klarar vi vårt uppdrag. Men det finns en gräns, säger Eva Appelgren, informationschef på Svensk Kassaservice, till tidningen.

Annons

Svensk Kassaservice har i dag 475 kontor i egen regi och finns också hos cirka 230 så kallade partners runt om i landet, till exempel livsmedelsbutiker och bensinstationer.

Dessutom finns ungefär 2500 lantbrevbärare som kan hjälpa till med en stor del av samma service.

Minskningen av kontorsnätet har pågått sedan början av 1990-talet.

Enligt företagets hemsida använder en procent av Sveriges befolkning i huvudsak Svensk Kassaservice för att ta ut kontanter eller betala räkningar.

Kjell Strömbäck, ordförande i fackförbundet ST inom Posten, säger att fackets mål är att ingen ska behöva sägas upp. Man kommer att försöka hjälpa varje enskild person som berörs.

– Medelåldern hos de anställda på Svensk Kassaservice är ganska hög. Därför kommer vi arbeta för att personal får avtalspension och att andra kan få del av Postens omställningsprogram.

Strömbäck har goda erfarenheter av programmet från tidigare neddragningar.

– De flesta som har tagit del av det har kunnat få nytt jobb, säger han.

Strömbäck är kluven över beskedet om neddragningarna.

– Svensk Kassaservice är ju ett aktiebolag och måste ha täckning för sina kostnader, och antalet transaktioner minskar ju stadigt med 15-20 procent om året.

Annons

Han tror att det både handlar om att allt fler använder internetbanker, telefonbanker och autogiro, men också om Svensk Kassaservice egen prissättning.

– Det kostar ju skjortan att gå in på kassaservice och betala eller hämta ut pengar. Det slår hårt mot de som har det sämst ställt i samhället, sådana som inte har tillgång till datorer som många äldre, invandrare och ungdomar. Och det är jag kritisk mot, säger han.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons