Svensk bilpark klarar inte miljömål
Bilarna som kvalificerar sig på Folksams lista ska vara minst 20 procent bättre än medelbilen i bolagets undersökning, som bygger på verkliga olyckor. Sedan har Folksam rankat bilarna efter bränsleförbrukning som bygger på de utsläppsmål som bilindustrin och EU enats om för genomsnittsbilen 2012.
Bäst i klassen större småbilar är Toyota Corolla i årsmodellerna 2002-2007. I klassen mellanstora bilar blev vinnaren Toyota Avensis av 2003 års modell. I klassen stora bilar hamnar Saab 9-5 Biopower högst på listan.
Volvo har flera modeller med i klassen stora bilar men då handlar det nästan uteslutande om så kallade bi-fuel-bilar som kan drivas med både bensin och gas. De här bilarna är mycket miljövänliga när de körs på biogas men Volvo beslöt för ett år sedan att sluta tillverka dem. Skälet är att de har sålt för dåligt, vilket sägs bero på bristen på gasmackar. De flesta gasmackarna finns i storstadsregionerna.
Sveriges vanligaste bil, en Volvo V70 med bensinmotor, har ingen chans att ta sig in på listan, inte heller andra vanliga bilar som Volkswagen Golf, Saab 9-3 och Volvo 740/745. Det gäller de flesta mellanstora och stora bensinbilar med några få undantag. Ett sådant är Toyota Camry av årsmodell 1992-96 som kvalar in bland de stora bilarna.
- Mycket bensinbilar åker ut. De är ju rätt törstiga, särskilt när vi pratar om bilar som har ett antal år på nacken. Det här med vettig miljöprestanda är ju något som har tagit fart de senaste åren, säger Maria Krafft, funktionschef för Trafik och miljö på Folksam.
De flesta bilarna på listan är dieselbilar, vilket inte är så konstigt eftersom dieselbilar drar betydligt mindre bränsle och släpper ut avsevärt mindre koldioxid än motsvarande bensindrivna bilar.