Annons
Nyheter

Styrfart för flygplatsutbyggnad

Arbetet med att förbereda den skånska storflygplatsen - Malmö Airport - för framtiden har börjat.
Nyheter • Publicerad 16 februari 2007
Mycket arbete återstår innan ett alternativ utkristalliserats och slutligen antagits. Det här alternativet UA3A ligger dock bra till om ytterligare en banan byggs. Den parallella banan blir 2 800 meter lång och placerars 1 625 meter väster om den befintliga banan. Samtidigt förlängs den gamla banan till 3 300 meter.Foto: 
Det så kallade nollalternativet - UA0. Ger minst påverkan på omgivningen. Den gällande detaljplanen ger möjlighet att utveckla flygplatsen med bland annat fler taxibanor och fler byggnader. Alternativ UA1 som ovan fast med 500 meter längre bana ger möjlighet till en kraftig ökning av trafikflödet. Illustration: WSP GroupFoto: 
Lennart Björk, flygplatschef i samspråk med Gunilla Nordgren (m), kommunstyrelsens ordförande i Svedala samt Gunnar Jönsson (s), andre vice ordförande i kommunstyrelsen i Lund. BILD: SPRISSE NILSSONFoto: 

2010 räknar intressenterna inom Luftfartsverket, länsstyrelsen, kommunerna i Svedala, Staffanstorp, Lund och Malmö med ett av sammanlagt sex utbyggnadsalternativ ska kunna antas. Arbetet med att ta fram en ny översiktsplan för Sturup och eventuellt en helt ny start- och landningsbana har börjat.

– Vi har inte gjort någon prioritering av de olika alternativen. Men självklart måste vi ta reda på hur buller och inflygningsvägar slår i våra kommuner, säger Gunilla Nordgren (m), ordförande i kommunstyrelsen i Svedala och ordförande för gruppen bakom en fördjupad översiktsplan - FÖP Sturup. Planen avser i huvudsak flygplatsens utveckling efter år 2030. Planerarna måste ha en klar bild av vilka effekterna blir på miljön, samhällsekonomin, trafikkapaciteten och förhållandena mellan de inblandade kommunerna. De förändringar som kan bli aktuella måste antas i de kommunala planerna i Svedala och Lund. Staffanstorp och Malmö slipper hantera frågan inom ramen för plan- och bygglagen.

Annons

I den fördjupade översiktsplanen för Sturup avser samarbetsparterna att försöka överblicka utvecklingen när det gäller trafikutveckling och den kommunala expansionen många år fram i tiden. En andra start- och landningsbana påverkar också planerna på en järnvägsförbindelse till och från flygplatsen samt tankarna på en ny sträckning av E65 från Svedala till Skurup.

Från Luftfartsverkets sida är man noga med att påpeka att det inte finns något självändamål med att bygga en andra bana. Man avser därför också att utreda vad som händer om man inte bygger ytterligare en bana. Flödet med den existerande banan kan - genom en förlängning på 500 meter i sydlig riktning, flyttad landningströskel och modifierade taxibanor - öka tre gånger i förhållande till i dag. – Vad vi kan se så finns det inget behov förrän 2030, men det är viktigt att den här processen har startat, säger Lennart Björk, flygplatschef på Malmö flygplats.

Även om ingen av beslutsfattarna vill rangordna utbyggnadsalternativen, så tycks det trots allt råda enighet om att ett av alternativen ligger bra till redan nu. Om det ska byggas en andra bana på flygplanen. Alternativet kallas UA3A och är en oberoende parallell bana på 2 800 meter placerad 1 625 meter väster om dagens landningsbana. Samtidigt förlängs den existerande banan till 3 300 meter. Alternativet finns dessutom med i Luftfartsverkets utvecklingsplan för 2001. Kostnaden för ett sådant bygge är långt i från klarlagd, men det handlar om miljardbelopp. Den tvärbana som fanns på ritningarna i samband med byggstarten 1969 kommer att utredas. En tvärbana anses dock inte ge valuta för pengarna. Dels för att flygplanen inte anses lika känsliga för sidvind som för 40 år sedan och dels för att starter och landningar inte kan ske samtidigt. Dessutom slipper man inflygningar mellan Bara och Klågerup.

Beroende på trafikutvecklingen kommer allmänflyget med mindre privatplan också att påverkas. Allmänflyget använder i dag samma bana som trafikflyget. Blåser det för kraftigt sidvind sker dock starter och landningar på en mindre bana. Den har Luftfartsverket vissa svårigheter att underhålla.

– Vi har ett gott samarbete och vi ser gärna att de fortsätter som i dag, men om våra trafikprognoser håller så kan de av säkerhetsskäl sannolikt inte vara kvar i ett längre perspektiv. Även om vi nu avser att gå ur ägandet i flygplatsen i Eslöv så är vi noga med att den finns kvar som allmän flygplats, säger Lennart Björk.

Robert Jönson

0411-55 78 69

Robert.jonson@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons