Strejk stoppar vägbyggen i Skåne
Orsaken till konflikten är fackligt missnöje med hur arbetsgivarna, bland dem de stora företagen Skanska, NCC och Peab, tolkar och använder avtalets förhandlingsordning. Fackets strejkvarsel uppges som direkt kan påverka arbetet med tunneln genom Hallandsåsen och byggandet av järnvägen Botniabanan. Men enligt förhandlingschef Karl-Göran Mattsson vid Seko kan varslen drabba asfaltverken. - Jag tror att asfalten ligger sämre till. Jobben har ju precis börjat i Skåne. Om vi strejkar där får de inte leverera till vägbyggen, säger han till Sydsvenskans nätupplaga. - Det finns asfaltproduktion i Arlöv, Kvidinge, Önnestad, säger Karl-Göran Mattsson vid Seko. Konflikten gäller 8 000 yrkesarbetare på hundratals arbetsplatser, såsom asfaltverk, väg- och järnvägsbyggen i Sverige. Samtliga stridsåtgärder träder i kraft fredagen den 23 april 2004 klockan 05.00. Enligt ett pressmeddelande från Seko omfattar varlset blockad mot övertid, mertid, nyanställningar, in- och utlåning av personal samt inhyrning av personal vid samtliga företag anslutna till Sveriges Byggindustrier och som omfattas av Avtalet för Väg & Ban.