Strejk slår mot Hallandsåsen
- Det förändrade inget. Det löser inte de problemen som gjorde att vi lade varslet, kommenterade Sekos ordförande Janne Rudén för TT. LO-facket Sekos varsel om strejk och övertidsblockad verkställs därmed. Varslet är i kraft från klockan fem på fredagsmorgonen. Knäckfrågan är vem som ska företräda facket i förhandlingar på lokal nivå inom väg- och banområdet. Frågan är ingen nyhet på området utan en gammal stötesten. - Någon gång måste vi sätta ned foten och få en lösning, sade Rudén. Sveriges byggindustrier (BI) accepterade budet, om än motvilligt, och lägger hela skulden för konflikten på facket. - Alla deras krav fanns med i budet. Ändå säger de nej, sade upprörde vd Bo Antoni till TT vid tretiden på natten. - Vi står mycket, mycket långt ifrån varandra. Facket tog strax efter klockan 21 på torsdagskvällen emot dispensansökan rörande arbeten för Storstockholms kollektivtrafik på övertid och beviljade den omgående. Några undantag för andra trafiksystem i landet var inte aktuellt enligt Jonas Pettersson, pressombudsman för Seko. - I övrigt blir det bara marginella effekter, sade Pettersson. Utöver den omtvistade övertidsblockaden innefattar Sekos varsel total nedläggning av arbetet på 21 asfaltsverk och åtta större byggarbetsplatser runt om i landet, bland dem Hallandsåsen och Botniabanan. Strejken på asfaltsanläggningarna rör direkt hundratalet anställda, men drabbar indirekt tusentals personer som i och med strejken inte kan transportera och lägga ut asfalt.