Annons
Nyheter

Strålande tider för plastikkirurger

Behandlingarna kostar tusentals kronor och är ofta långt ifrån riskfria. Men plastikkirurgi är en vinnarbransch även i kristider.
Nyheter • Publicerad 17 maj 2009
Fettsugning av mage och lår på Akademikliniken på Östermalm. Bild: Dan Hansson ScanpixFoto: 

–Det har blivit en förändring i samhället, säger plastikkirurgen Per-Erik Sahlin.

En jämförelse med den lamslagna bilindustrin kan tyckas halta kraftigt. Men faktum är att många lägger lika mycket pengar på att förändra sitt utseende som en Volvo eller Saab, med bara ett fåtal år på nacken, betingar i pris. Och medan bilförsäljningen fortsätter att rasa så består den kraftiga tillväxten inom så kallad estetisk plastikkirurgi.

Annons

–Vi tycker att det är strålande tider, säger Sabina Gehrmann, vd för Akademikliniken Öresund.

När hon resonerar om varför branschen är opåverkad av lågkonjunkturen så kommer den jämförelsen med bilen.

– Har du väl beslutat dig för att göra ett kirurgiskt ingrepp så bryr du dig inte om det är finanskris eller inte. Utan då kanske du i stället prioriterar bort den nya bilen eller soffan.

Akademikliniken Öresund är en del av branschledande Akademikliniken. Hela koncernen omsatte 2008 drygt 160 miljoner kronor, jämfört med cirka 130 miljoner året före. Prognosen för 2009 är en fortsatt ökning av omsättningen, i kombination med ett avsevärt förbättrat resultat.

Den typiska kunden hos Akademikliniken är enligt Sabina Gehrmann en "helt vanlig" kvinna i 35-årsåldern.

Men det är män som är den snabbast växande kundgruppen. För båda grupperna gäller, enligt plastikkirurgerna, att skönhetsoperationer inte längre är något man talar tyst om.

– Medierna har en stor betydelse i detta, att man exponerar den här typen av förbättrande av sitt utseende, om man nu tycker att det är en förbättring, säger Per-Erik Sahlin, ansvarig läkare på Göteborgsbaserade Art Clinic och styrelseledamot i Svensk Plastikkirurgisk förening.

Han kan till och med peka ut ett startskott för när tabut började försvinna. H&M:s annonskampanj i början av 1990-talet med den yppiga Anna Nicole Smith.

– Det var som att vända på en hand, för då var det någon som hade fyllt på sina bröst och som visade sig ogenerat, säger Per-Erik Sahlin.

– Om det beror på annonseringen, det vet jag inte. Men efter det så tycker jag att det har blivit en förändring i samhället.

Annons

Som de flesta operationer är de estetiska ingreppen ofta förknippade med risker för komplikationer, som exempelvis blodproppar, blödningar och infektioner. Enligt Per-Erik Sahlin har dock säkerheten generellt förbättrats, i takt med att klinikerna blivit allt större.

– För 15-20 år sedan så stod man nere i källaren och gjorde det här. I dag har du kliniker som har full sjukhusstatus.

Men även han ser en möjlig risk med att plastikkirurgi blivit "big business" att klinikerna blir sämre på att sålla bort patienter med skev kroppsuppfattning och psykiska besvär.

– Doktorerna är, på det stora hela, rätt duktiga på att säga nej till patienter som inte lämpar sig. Men börjar det bli för hård konkurrens och man börjar tulla på det, då är man inne på en farlig väg.

Mats Rörbecker (TT)
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons