Slutsupet på danska passagerarfärjor
Flera gånger varje kväll och natt ska befälen ombord gå rond bland besättningens hytter och kontrollera drickandet.
Dessutom införs stickprov med alkometer när personalen mönstrar på och av.
Bakgrunden är helgens avslöjande reportage i tidningen Ekstra Bladet och danska TV2, som visar hur personal i tjänst super sig berusade.
Bland annat filmas en man som stolt " och rejält sluddrigt " berättar att han är brandansvarig ombord.
– En person har redan blivit avskedad och flera andra är under utredning, säger Annette Teilmann, pressansvarig vid DFDS.
Hon vill inte kommentera vilka linjer det gäller och säger sig inte veta om det finns svenskar bland de misstänkta. För några år sedan införde flera danska rederier nolltolerans för alkohol. Men DFDS hängde inte på.
Anställda vid DFDS ombord får ha 0,2 promille alkohol i blodet under tjänstgöring och 0,4 promille när de inte är i tjänst.
– Det är en oerhört restriktiv gräns jämfört med resten av samhället, säger Sören Jespersen, vd för DFDS Seaways, till TT.
– I Danmark får man köra både bil och buss med upp till 0,5 promille.
Rederiets alkoholpolicy har inte reviderats sedan 1999. Men det ska göras nu, enligt Jespersen.
– Samtidigt är kontrollen av att reglerna följs minst lika viktig. Haveriutredare Sten Andersson vid Sjöfartsinspektionen är väldigt förvånad över det inträffande. Han ser särskilt allvarligt på fylleriet bland personer som ingår i den så kallade säkerhetsbesättningen ombord.
– Brand, grundstötning eller kollision kan ju inträffa även om man är ledig, och då får det absolut inte finnas onykterhet med i bilden.
Promillegränserna 0,2 respektive 0,4 gäller även för de svenska rederierna. Enligt Jan Kårström, vice ordförande på Passagerarrederiernas förening, har många velat införa nolltolerans. Men facket säger nej.
– De hävdar att nolltolerans är orimligt, bland annat eftersom det finns mediciner som ger utslag vid alkomätningar. (TT)
Henrik Hamrén