Annons
Nyheter

Skånska bussförare beredda

Den varslade busstrejken i rycker allt närmare Skåne. Nås ingen uppgörelse före natten mot den 15 juni lamslås i princip all busstrafik när cirka 160 förare i Sydskåne går ut i strejk.
Nyheter • Publicerad 11 juli 2008
På tisdag i nästa vecka kan strejken vara ett faktum och strejkviljan är god. Det konstaterar Eje Hellerstedt, som kör buss åt Veolia i Simrishamn. Bild: Robert Jönson
På tisdag i nästa vecka kan strejken vara ett faktum och strejkviljan är god. Det konstaterar Eje Hellerstedt, som kör buss åt Veolia i Simrishamn. Bild: Robert JönsonFoto: 

- Vi ska inte ge upp på någon punkt. Men det är jättetråkigt för dem som åker buss. Många av dem har ju inte råd att ha bil, säger Eje Hellerstedt, busschaufför på Veolia i Simrishamn.

Eje Hellerstedt kör bland annat från Simrishamn över Brösarp till Kristianstad och tillbaka. Han konstaterar att arbetspassen är dryga. Slutlönen för de bussförare som nu hotar gå i strejk ligger efter sex år på 21 200 kronor i månaden. - Vi kör buss i elva timmar och 54 minuter. Det kan handla om dagsturer på 57 mil. Vi är inte bara bussförare, utan också konduktörer och reklampelare. Vi ska dessutom veta hur gammal domkyrkan är och vilket spår Stockholmståget går ifrån när vi kommer till Lund. Kan vi inte det så uppfattas vi nästan som otrevliga, säger han.

Annons

I Skåne berörs förare anställda av Arriva, Swebus, Veolia och Bergkvarabuss. All stadsbusstrafik och större delen av regionbusstrafiken som körs av dessa entreprenörerna ställs in.

Ett av de viktigaste kraven för kommunals sida är arbetstiden. Facket vill korta arbetspassen, den så kallade ramtiden.

- Vi vill ha elva timmars vila och sen som mest 13 timmars arbetspass. Man måste ju hinna umgås med familjen. Jag går upp vid halvfyra-tiden och då är man ju som en trasa när man kommer hem, säger Eje Hellerstedt.

Det aktuella strejkvarslet har lagts av fackförbundet Kommunal och förare i Stockholms- och Västerbottens län strejkar redan för fullt. Bussfacket vill ha samma avtal som Bussarbetsgivarna (Bua) tidigare träffat med de kommunala arbetsgivarna. Kommunals förhandlingar med Bussarbetsgivarna för cirka 15 000 privatanställda busschaufförer havererade dock i början av den här månaden. Läget gör att olika förare på samma bolag kan ha olika löner beroende av vem de kör buss för.

Efter att förhandlingarna strandade har facket därefter sagt nej till ett medlarbud på 2 040 kronor, eller 9,6 procent, på 36 månader. Kommunal kräver i stället 1 600 kronor på 22 månader. Kravet motsvarar ett procentpåslag på 7,93 procent.

Några kontakter mellan facket och arbetsgivaren är inte planerade i helgen. Bussarbetsgivarnas verkställande direktör, Peter Jeppsson, såg på fredagseftermiddagen ingen ljusning i konflikten

- Kommunal är inte beredda att acceptera något annat än 100 procent av vad de begärt. Det är vi inte beredda att ge dem. De begär mer än vad alla andra på arbetsmarknaden fått, säger han.

Peter Jeppsson konstaterar att de privatanställda bussförare som nu är i konflikt redan tjänar mer än de kommunalt anställda. Han hävdar också att ett avtal på den nivån som de offentligt anställda förarna skrivit under skulle skapa svårigheter beroende på olika ekonomiska förutsättningar hos de 500 berörda bussbolagen.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Robert Jönson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons