Annons
Nyheter

Skånetrafiken utreder sms-fusk

Många busschaufförer har märkt att det fuskas med sms-biljetterna. Skåne­trafiken ska nu utreda hur stort fusket är.
– Det finns sajter där man kan skapa falska sms-biljetter, säger Camilla Bunke på Skånetrafiken.
Nyheter • Publicerad 5 september 2011
Milisav Vucic kör stadsbuss i Malmö för Veolia. På det stora hela är han väldigt nöjd med att slippa hantera kontanter. Även om Skånetrafiken predikat nolltolerans har Milisav Vucic sett mellan fingrarna ett par gånger och låtit strandsatta resenärer få följa med. Han skulle gärna vilja erbjuda en lösning istället för att avvisa folk, en mycket dyrare biljett som kunde lösas på bussen i nödfall. Men enligt Skånetrafiken är det inte möjligt eftersom Arbetsmiljöverket beslutat att det inte ska förekomma kontanter alls.
Milisav Vucic kör stadsbuss i Malmö för Veolia. På det stora hela är han väldigt nöjd med att slippa hantera kontanter. Även om Skånetrafiken predikat nolltolerans har Milisav Vucic sett mellan fingrarna ett par gånger och låtit strandsatta resenärer få följa med. Han skulle gärna vilja erbjuda en lösning istället för att avvisa folk, en mycket dyrare biljett som kunde lösas på bussen i nödfall. Men enligt Skånetrafiken är det inte möjligt eftersom Arbetsmiljöverket beslutat att det inte ska förekomma kontanter alls.Foto: 

Sedan sms-biljetterna infördes i Skåne i april har Skånetrafiken fått in rapporter om att resenärer fuskar.

– Det florerar rykten om ett utbrett fusk. Det ska vi stävja nu, säger Skånetrafikens försäljningschef Camilla Bunke.

Annons

I både Stockholm och Göteborg, som länge haft sms-biljetter inom lokaltrafiken, räknar man med att fusket ligger på 4–5 procent. I Stockholm innebär det ett bortfall på 300–350 miljoner kronor.

– Vi hoppas verkligen att vi inte har mer. Vi ska börja med att kartlägga om det är utbrett. Vi vet inte om det fuskas mer med sms än vad det har gjorts med andra biljetter vi har haft tidigare.

Skånetrafiken ska börja med att göra punktinsatser. Kontrollanterna kan göra fördjupade sms-kontroller, när de skickar biljetterna vidare till ett nummer för att få dem verifierade.

Busschauffören Milisav Vucic upplever att sms-fusket är utbrett och han tycker att det är ett stressmoment att inte hinna vara mer noggrann.

– Texten i telefonen är så liten. Är det 15–20 passagerare i kö så hinner vi inte kolla ordentligt.

Camilla Bunke säger att Skånetrafiken trycker på hos leverantören för att texten ska bli bättre.

– Om det visar sig att det är utbrett fusk så får vi se hur vi agerar.

Storstockholms lokaltrafik, SL, har nyligen installerat optiska läsare på försök. Det är inte bara för att bekämpa fusket utan också för att underlätta för bussförare och tunnelbanepersonal.

– Vi ska göra en utvärdering snart och se om det är värt det, säger SL:s presschef Björn Holmberg.

Han betonar samtidigt vilken enorm succé sms-biljetterna har varit. Och även i Skåne har det gått över förväntan. Skånetrafikens mål var att sälja 6 000 per dag.

– Vi har snittat 8 000 om dagen sedan lanseringen i april. Under Malmöfestivalen kom vi upp i över 10 000 per dag. Så det verkar ju vara ett bra alternativ, säger Camilla Bunke.

Louise Larsson
Camilla Sylvan
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons