Annons
Nyheter

Skåneskolor inte främmande för betyg i ordning

För att minska stöket i skolorna vill skolpolitikerna i Stockholms stad införa skriftliga omdömen i ordning. För högre årskurser och gymnasiet vill den borgerliga majoriteten införa ett skriftligt omdöme i terminsbetyget.
Nyheter • Publicerad 17 januari 2007

– Jag är inte främmande för det personligen. Jag hade det själv när jag gick i skolan och jag har inte tagit skada av det, säger Ulla Larsson, högstadielärare på Kastanjeskolan i Tomelilla.

De borgerliga skolpolitikerna inom folkpartiet, kristdemokraterna och moderaterna i Stockholm skriver på DN-debatt på onsdagen att man inte vill vänta på att regeringen beslutar om en lagändring. I stället vill man gå före och införa någon form av ordningsomdöme från och med höstterminen. – För min del skulle Tomelilla gärna få gå före och införa ordningsbetyg på prov. Jag tycker dessutom att betygen generellt ska införas tidigare. I dag får eleverna betyg först i åttan och då är det försent för vissa av eleverna. Dessutom tror jag att många elever skulle välkomna ett betyg i ordning. Det handlar ju också om att lyfta fram elever som är duktiga, säger Ulla Larsson.

Annons

Bakgrunden till kravet är det stök som många elever, lärare och föräldrar upplever i skolorna. De politiker som stöder tankarna på ordningsbetyg menar att det är viktigt, främst för föräldrarna, att kunna resonera med sina barn om hur de uppför sig. Ett betyg i ordning skulle då kunna vara bra, menar man.

Bo Sterner (m) är ny ordförande för gymnasiedirektionen vid Sydskånska gymnasiet i Ystad. Skolan ansvarar med sina sju rektorsområden för den totala gymnasieutbildningen i Sjöbo, Skurup, Tomelilla och Ystad.

– Vi har ännu inte lagt någon politisk inriktning för arbetet, men en sådan sak måste förankras bland skolpersonalen. Personligen är jag inte beredd att gå före en lagstiftning på det här området. Samtidigt skulle ett ordningsbetyg kunna innebära ett stöd för föräldrarna och den enskilde eleven, säger han. Marianne Ljung är skolledare på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg. Skolan har inte tagit formell ställning till behovet av ett betyg i ordning. I stället menar hon att man generellt sett inte har några problem med eleverna på skolan.

– Det känns inte som nödvändigt att införa betyg i ordning. Betyget icke godkänd i ordning skulle inte hjälpa. I stället handlar det om att föra en dialog med elever och föräldrar, säger hon.

Skolverket konstaterar att det inte i dag är tillåtet att skriva in ett ordningsbetyg i terminsbetyget. Ingegärd Hillborn, chefsjurist på Skolverket, säger till TT att bestämmelserna är konstruerade så att betyg sätts i ämnen utifrån elevernas kunskaper. Det innefattar inte ordning och uppförande. Däremot är det enligt Skolverket tillåtet att erbjuda föräldrarna skriftlig information om barnens sociala utveckling.

Från fackligt håll tror man inte att stöket i skolorna försvinner med ett ordningsomdöme. Eva-Lis Preisz, ordförande för Lärarförbundet, förordar i stället helhetslösningar. Något som hon menar betyder att de bakomliggande orsakerna till problemen synliggörs. Enligt Lärarförbundet handlar det bland annat om frånvarande vuxna, psykisk ohälsa som ökar bland barn och om mobbning. Lärarna måste få tid för varje elev att arbeta med det här frågorna, menar hon.

Robert Jönson

0411-55 78 69

robert.jonson@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons