Sjukdom på oljetankern stoppade riskfärd
Tidigare på söndagen höll många andan när tankern seglade genom den svenska zonen. Fartyget, som är likadant som katastroffartyget Prestige vilket förliste förra året utanför den spanska kusten, är lastat med 50 000 ton brännolja. - Fartyget fortsatte in på danskt vatten utan problem, sade Patrik Mathiasson, vakthavande befäl vid Kustbevakningen till TT. Trots europeiska protester lämnade Geroi Sevastopolya Lettland på lördagen. Fartyget planerar att gå samma rutt som oljetankern Prestige, som orsakade en katastrof när den bröts sönder utanför Spanien och läckte ut 63 000 ton olja i havet. Före avfärden från Ventspils i Lettland kontrollerades Geroi Sevastopolya av inspektörer från Spanien, Frankrike, Danmark och Storbritannien. De fann inga fel som kunde hindra tankern från att kasta loss. Tidigt på söndagseftermiddagen befann sig det rostiga fartyget på internationellt vatten ungefär 20 sjömil söder om Ystad med sydöstliga Mön i Danmark som nästa riktmärke. Under måndagen väntades fartyget att via Stora Bält nå Kattegatt. Men sjukdomsfallet stoppade tillfälligt de planerna. På danskt vatten eskorterades Geroi Sevastopolya av ett patrullfartyg från danska Sjövärnet och ett från marinen, rapporterade nyhetsbyrån Ritzau. Miljöorganisationen Greenpeace håller också ögonen på oljetankern, men de hårda vindarna över Sverige satte stopp för eventuella aktioner. Däremot planerar organisationen att uppmärksamma fartygets rutt längre fram. - Vi är speciellt bekymrade över att enkelskroviga fartyg överhuvudtaget får komma in i Östersjön. Vad som krävs är ett kraftfullare internationellt regelverk, säger Dima Litvinov från Greenpeace. Förbud i EU EU har infört förbud mot enkelskroviga oljefartyg att gå in i EU-ländernas hamnar, men Lettland behöver inte följa reglerna eftersom landet blir medlemmar i unionen först till våren. Tidigare i veckan gjorde de spanska myndigheterna klart att oljetankern inte kommer att släppas in i Spaniens 200 sjömil breda ekonomiska havszon.