Satsningar ska dubbla resandet
”Citytunneln påverkar skåningarnas resande mer än Bron.” ”Nu blir Skåne lite snabbare.”
Det är uttalanden som återkommer när Skånetrafiken presenterar sina buss- och tågsatsningar som kommer igång efter 12 december då tågtrafiken genom Citytunneln släpps på.
– På sikt skapar detta väldigt stora förändringar för många skåningar, säger Skånetrafikens pressansvariga Ulrika Mebius.
För många skåningar kommer tågresorna till Kastrup att bli tolv minuter kortare. För dem som pendlar mellan Kristianstad och Köpenhamn kortas restiden med sjutton minuter.
Lundaborna får samma tågutbud som Malmö, även nattrafiken över Öresund.
– Nu kommer Lund med i Öresundsregionen på riktigt, säger planeringschef Andreas Ekberg.
Som en följd av tunneln satsar Skånetrafiken också på nya bussrutter och tätare turer på flera håll. Den största satsningen görs för trelleborgarna och Näsetborna.
Två nya snabbussar, en som utgår från Trelleborg och en från Falsterbo, kommer att gå var tjugonde minut till Hyllie.
– De som bor i Vellinge, de kan sälja bilarna nu, säger trafikutvecklare Mats Ohlsson.
Det blir mer busstrafik till och från Lund också. En ny busslinje kommer att gå mellan Hyllie och Östra Lund varje halvtimme.
Det blir tätare turer på linje 130 från Lund till Malmö via Hjärup och Åkarp. Och Lommaborna erbjuds tätare turer till Lund med linje 139.
Varje års görs cirka 130 miljoner resor i Skånetrafikens regi. Att alla satsningar ska leda till att resandet med kollektivtrafiken ökar med 9 procent är inte bara en förhoppning.
– Den ökningen har vi räknat med. Den måste vi ha för att budgeten ska gå ihop, säger Andreas Ekberg.
Men inte nog med det. Skånetrafiken tror också att skåningarna ska uppnå det nationellt satta målet att dubbelt så många reser kollektivt om tio år, 2020.
Vad kan gå fel som gör att trafiken inte ökar som planerat nästa år?
– Att infrastrukturen strular: såsom signalsystem, växlar och en hård vinter. Det är den största farhågan. Och att vi inte har tillräckligt med fordon att köra. Men vi tror att det skall gå vägen, säger Andreas Ekberg.