Ryanair drar ner på avgångarna från Sturup
– Vi blir av med två av tre avgångar, vilket är en katastrof om vi inte lyckas hitta något annat bolag som vill ta över linjen till London, säger tf flygplatschef Ann-Charlotte Knaust till TT.
Ryanair har sedan riksdagen i våras sade ja till den nya flygskatten på 94 kronor per passagerare på resor inom Europa hotat att kraftig dra ner på sina flygningar från Sverige.
– Vi har inte möjlighet att kompensera en prisökning för våra resenärer med cirka 30 procent som skatten innebär, säger Michael Cawley, vice vd på Ryanair till TT.
Trots livliga protester från flera flygbolag, näringsliv, kommuner, de borgerliga partierna och inte minst EU, klubbade riksdagen i början av juni beslutet om ny flygskatt.
Dessutom bestämde riksdagen att man av regionalpolitiska skäl ska undanta skatten från Gotland och flera norrländska flygplatser. Undantagen förutsätter klartecken av EU-kommissionen, som dock ställt sig tveksam. Det svenska Lagrådet har kritiserat förslaget, då det knappast kan godkännas av EU. Men regeringen har inte velat dra tillbaka förslaget. På en presskonferens i Stockholm berättade Ryanair på tisdagen om sina planer.
– Vi har inte tid att vänta längre och måste fastställa våra vinterrutter, säger Michael Cawley.
Sammanlagt är det 21 avgångar i veckan som berörs. Förutom Västerås berörs också Göteborg och Sturup. Totalt handlar det om cirka 350000 färre passagerare som passerar flygplatserna. Skavsta flygplats berörs inte av Ryanairs neddragningar.
Enligt Turismens utredningsinstitut innebär Ryanairs flytt från Sturup till Köpenhamn uteblivna turistintäkter på 72 miljoner kronor och ytterligare 42 miljoner i minskade skatteintäkter. Förlusterna blir ännu större i Västerås som enligt samma källa tappar 168 miljoner i turistintäkter och 97 miljoner i minskade skatteintäkter. Västerås flygplats ägs till 60 procent av kommunen, resten av Luftfartsverket och kommunen har satsat stort på sin flygplats.
– Förra året flög 180000 passagerare med Ryanair från Västerås, berättar Ann-Charlotte Knaust.
– Vi kan bara hoppas att den etablerade linjen är attraktiv att ta över, vi har inte gett upp, säger hon.
Flygplatschefen på Sturup har tidigare flaggat för att en Ryanairflytt innebär att 400–500 jobb hotas.
SAS har talat om att inrikesflyget kommer att minska med cirka 15 procent, då den nya skatten kommer att läggas direkt på biljettpriset.
– Varför denna ensidiga beskattning? Varför inte samtidigt skatt på båt eller buss? Jag hopas politikerna som en konsekvens av sina beslut tar båt till Europa nästa gång de ska ut och resa, säger Michael Cawley. (TT)
Anders Lignell