Annons
Nyheter

Rattfulla yrkesförare inte så vanligt

De båda sydskånska hamnar i Ystad och Trelleborg har valt olika metoder för att stävja rattfylleriet bland förare som anländer med färjorna från kontinenten.
Nyheter • Publicerad 11 juli 2007
Steve Hansen på bevakningsföretaget Högestad Security läser av mängden alkohol i utandningsluften hos en av de anländande lastbilsfförarna.
Steve Hansen på bevakningsföretaget Högestad Security läser av mängden alkohol i utandningsluften hos en av de anländande lastbilsfförarna.Foto: 

I Trelleborg hanteras kontrollerna automatiskt med hjälp av en alkobom. Ystad har valt att anlita ett vaktbolag för att manuellt kontrollera förarnas nykterhet.

– Rattfylleriet är faktiskt inte så vanligt bland yrkesförarna. Mest handlar det om turister och privatbilister som kommer antingen med de tidigare morgonfärjorna eller senare på kvällen, säger Steve Hansen på Högestad Security i Ystad.

Annons

Bevakningsföretaget kontrollerar cirka 150 förare varje dygn i Ystads hamn. Trafikflödet i Trelleborgs hamn är dock betydligt större. Uppskattningsvis tio till tolv procent, eller cirka 200, av förarna kontrolleras med hjälp av bommen. Det är på uppdrag av Ystads kommun som Högestad Security sedan i maj i år ansvarar för att kontrollera alla anländande färjor i Ystads hamn. Ambitionen är att låta alla fordonsförare blås i alkomätaren. Liksom i Trelleborg bygger alkotesterna på frivillighet och det är upp till varje förare att själv avgöra om man ska blåsa eller inte.

Rederierna informerar också om den kontroll som väntar bilförarna när de anländer till hamnarna i Ystad ochTrelleborg. Passagerarna får på olika spårk också reda på att alkotesten är frivllig.

Alkobommen i Trelleborg installerades av de kommunägda hamnbolaget till en kostnad av 500 000 kronor i juli 2006. Med hjälp av ljussignaler leds bilarna från flera olika färjelägen in i fållan. En åt gången. För att komma ut måste föraren lämna ett nyktert utandningsprov. Samtidigt passerar tio till tolv fordon förbi utan kontroll innan nästan förare hamnar framför bommen. Bommen har beroende på ombyggnad i hamnen varit ur drift en period. Jim Leveau är trafiksäkerhets- och miljöansvarig på hamnbolaget i Trelleborg. – Det är nog effektivast med ett bevakningsföretag. Men då måste det vara många. En man räcker inte. Det beror också på vilken tid på dygnet det är samt om det är helg eller vardag, säger han.

I de fall Steve Hansen och hans kollegor hittar några misstänkta rattfyllerister i Ystads hamn kontaktas polisen. Detta eftersom bevakningsföretagets personal inte har samma befogenheter till ingripande och tvångsmetoder som polisen. Samma rutiner gäller för personalen vid hamnbolaget i Trelleborg. Hittills har det varit tunnsått med protester anländande färjeresenärer.

– Det enda klagomålet vi hittills fått kom från en svensk som inte tyckte att vi var tillräckligt hygieniska med de munstycken som vår alkomätare använder, säger Steve Hansen.

Robert Jönson

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons