Nya bantningsmetoder pressar Viktväktarna
Svenska Viktväktarna, som är ett dotterbolag till den amerikanska bantningsjätten Weight Watchers International, fick se omsättningen falla till 172 miljoner kronor i fjol från 198 miljoner kronor året före.
Resultatet efter finansiella poster vändes från en rejäl vinst på 18 miljoner kronor till en förlust på 7 miljoner kronor. Enligt Helen Lindgren är det den hårdare konkurrensen i kombination med investeringar inför framtiden som ligger bakom försämringen.
– Det har kommit så många nya alternativ på marknaden med olika viktminskningsmetoder.
Hon syftar delvis på dieter som Atkins- och GI-metoderna men också på nya "pulver och piller och sådant".
– Många av aktörerna har också satsat betydligt mer på sin marknadsföring, säger Helen Lindgren.
Viktväktarna tänker möta den tuffare konkurrensen genom att utveckla det egna konceptet, som i korthet innebär att man får äta allt men inte alltid. Samtidigt har bolaget utvecklat en ny internettjänst som ska ge medlemmarna service mellan de traditionella mötena. Helen Lindgren är tystlåten om den finansiella utvecklingen i år men i den färska årsredovisningen skriver hon att konkurrensen på marknaden är fortsatt hård, vilket påverkat bolagets resultat.
– Konkurrensen är inte avstannad på något sätt. Men vi ser positivt på framtiden, helt klart, säger hon.
Om inte utvecklingen vänder är dock faktum att Viktväktarnas ägare kan tvingas skjuta till nya pengar. Under fjolårets lopp krympte bolagets kassa med 10 miljoner kronor och vid årets slut fanns där 4,3 miljoner.
Viktväktarna har inget att göra med den Weight Watchers-märkta djupfrysta färdigmat som säljs i svenska butiker. Den produceras i stället av ketchupimperiet Heinz, som under några decennier i slutet av 1900-talet ägde hela Weight Watchers International. (TT)
Mats Rörbecker