Nestlé utreder storleken
Konsumentverket kommer troligen inte att ta upp Hans Viklunds anmälan på grund att tidsbrist.
Verkets jurist Mattias Grundström berättar att det är massor av människor som känner sig lurade och anmäler vilseledande marknadsföring till Konsumentverket.
- Vi får in tusentals anmälningar varje år, berättar han. Många av dem känner sig lurade eller vilseförda. Och det är förbjudet att på olika sätt i sin marknadsföring lura konsumenter.
Mattias Grundström ger dock inte Hans Viklund något hopp när det gäller ingripande eller utredning från Konsumentverket.
- Det är inte högprioriterat och vi har begränsade resurser vilket betyder att vi tyvärr tvingas välja bort flera anmälningar. Vi kan inte driva allt som kommer in.
På Nestlé i Sverige tycker man att det är svårt att uttala sig om det enskilda fallet eftersom man inte sett förpackning eller innehåll.
- Det kan vara fråga om parallellimport, säger Marie-Lousie Elmgren. Utseendet på förpackningen har ändrats men som sagt inte innehållet.
Uppmärksamheten kring mintchokladen har engagerat många, (se kommentarer till höger). På Nestlé är man lite kluven, men lutar åt att det trots allt är positivt.
- Vi tar alla konsumenter på största allvar, säger Marie-Louise Elmgren. Men vi tycker förstås att det är trevligt att folk tycker om och bryr sig om våra produkter.
Konsumentverkets Mattias Grundström framhåller skandalen med låsföretaget Assas lättöppnade lås som ett exempel där Konsumentverket prioriterar högt.