Annons
Nyheter

Musikjournalist: Artister bör tänka i nya banor

Fildelningstekniken är här och går inte att stoppa. Men det går att leva på sin musik ändå – bara artisterna blir mer entreprenörer och tänker i nya banor.
Nyheter • Publicerad 13 februari 2009
Tony Ernst vill se mer experimenterande och entreprenörskap bland dagens artister. Det är deras chans att försörja sig på musiken. BILDER: LASSE OTTOSSONFoto: 

På måndag inleds rättegången mot The Pirate Bay, den svenska sidan som blivit världskänd för att den publicerar länkar som visar var man kan ladda ner bland annat spel, filmer och musik.

Uppmärksamheten är enorm, och "piraterna" har delat dem som gör upphovsrättsskyddade verk i två läger: för eller emot.

Annons

Det hade inte behövt bli så här. Det hävdar Tony Ernst, musikjournalist i Skåne, som länge har följt musikindustrin och nu lanserat boken "6 miljoner sätt att jaga en älg på".

Där tar han upp hur musikindustrin lagt fällben för nya distributionsmetoder och hur fildelning vuxit fram som ett alternativ.

- Skivindustrin har investerat stora summor sedan 1890-talet i att ha en välfungerande kedja, där de haft kontroll över allt. Sen kommer fildelningen som ett hot. Det är klart att skivbolagsdirektörerna inte kan säga till sina aktieägare att "om 20 år kanske vi kan ha utdelning igen".

- Men musikindustrin måste inse att det inte längre går att ta 170 kronor för en cd, eller nästan lika mycket för att leverera den digitalt. De som tänker i nya banor klarar sig bättre. Han tar artisten Prince som ett exempel. Han släppte sin skiva gratis, tillsammans med en engelsk dagstidning.

- Alla trodde han var galen. Sedan presenterade han 21 konserter i England, som alla blev slutsålda. På det viset får han in mer än från skivförsäljningen.

Tony Ernst håller ändå inte med de som hävdar att skivor bara är ett sätt att marknadsföra artistens konserter:

- Det är oerhört cyniskt att tänka så, det är inte rätt.

- Däremot måste man inse att alla branscher förändras. När jag var ung kostade det 20 kronor minuten att ringa till USA, och telebolagen klagade över dålig lönsamhet. Nu kostar det två kronor.

Fildelningen har också beskyllts för att urholka musikindustrin.

- 1973 gjordes det 5 000 skivsläpp. 30 år senare var det nio gånger fler. Däremot tjänar inte storbolagen lika mycket pengar som de gjorde tidigare. Hela underhållningsindustrin, med skivor, spel och filmer, omsätter mer pengar än de nånsin har gjort. Så den är inte utdöende.

Annons

Däremot har han märkt en generationsskillnad i åsikterna bland artister.

- De äldre, som haft en karriär där man tjänat på skivor, är mer mot fildelning. De yngre ser mer möjligheterna och hittar på nya lösningar. Men det finns även problem med nya lösningar:

- Jag talade med Petter, han hade försökt få reda på vad han fick varje gång hans låtar spelades i Spotify. Varken Spotify, skivbolaget eller någon annan kunde svara på det. Det blir problem när en industri, som är van vid royaltis, jobbar med mjukvaruindustrin som inte har samma bakgrund eller vana.

Han anser att skivindustrin bör snegla mer på Ryan Air och Ikea: Jobba mer med stora volymer och låga priser än tvärtom.

För visst kan en nybliven Ipodägare bli förvånad. Det finns plats till 50 000 låtar - men de kostar en tia styck via Itunes. Vem vill betala en halv miljon, eller gå runt med det i fickan?

Mer entreprenöriell anda bland artisterna kan bli deras räddning, hävdar Tony Ernst. Dem som ser möjligheterna blir vinnare - precis som alltid vid stora teknikskiften.

- Samtidigt är det bra att det är tekniken som styr utvecklingen. Hur skulle det vara annars? Vi vet ju att politikers moral kan svänga för att lättare bli omvalda. Dessutom har vi bara sett början, enligt framtidsforskare han har intervjuat.

- Om fem till tio år kommer all världens samlade musik få plats på ett minneskort. Hur ska vi förhindra delningen då? Ha poliser i varje gathörn?

Han ser ändå nackdelar även med fildelningen. Musikupplevelsen påverkas.

- Förr köpte man album med sin favoritartist och höll hårt i det. Nu ger man ett nytt album 30 sekunder, sedan åker det i papperskorgen. Morgondagens hits kommer att bli mycket kortare, 1-1,5 minuter, och måste fånga uppmärksamheten direkt. Ingen tar sig tid att lyssna mer.

Annons

Rätttegången mot The Pirate Bay (TPB) tror han inte kommer ge någon större utdelning för skivbolagen.

- Dels riskerar piraterna att klassas som martyrer, och fildelningen kan öka 200 procent. Dels så innebär deras "länkning" att även Google och Yahoo borde åtalas ifall TPB fälls.

- Sedan kommer domslutet alla gånger att överklagas. En sådan process tar 4-5 år. Då är tekniken förbi och har redan tagit andra steg.

Clifford Johansen
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons