Mopedolyckorna ökar i sommatrafiken
- Antalet personskador har ökat dramatiskt, från 452 personskador 2005 till 690 år 2007. Det kan inte enbart förklaras med att det blivit fler mopeder i trafiken utan det handlar också om bristande kunskap och förmåga att hantera sin moped, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.
Folksam tycker inte att det räcker med förarbevis för klass 1-mopeder, EU-mopeder, utan vill införa körkort samtidigt som det införs krav på förarutbildning för klass 2-mopeder, de traditionella mopederna som får gå högt 30 kilometer i timmen.
EU-mopeder får gå högst 45 kilometer i timmen, men de flesta går betydligt snabbare och trimmade mopeder fräser ofta fram med dubbelt så hög hastighet som den tillåtna.
De som råkar ut för en olycka med en trimmad moped riskerar att bli helt utan ersättning eller få ersättningen rejält sänkt för skadorna på mopeden.
- Det kan bli rätt ekonomiskt kännbart för den drabbade. Personskador ersätts dock fullt ut, betonar Ydenius.
Folksam föreslår att även klass 2-mopeder ska utrustas med registreringsskyltar, det ska dock ha en avvikande färg på registreringsskylten jämfört med klass 1-mopeden. Detta för att polisen snabbare skall kunna avgöra mopedtyp. Dessutom vill Folksam att det ska bli obligatoriskt med årlig besiktning av mopeder.