MKB:s registrering strider mot lagen
DI skriver i sitt beslut på tisdagen att MKB behandlat "känsliga personuppgifter och brottsuppgifter" på ett sätt som strider mot personuppgiftslagen, PUL. Särskilt allvarligt ser DI på uppgifter om etniskt ursprung och påståenden om kriminalitet eller psykisk sjukdom.
Granskningen inleddes sedan Sydsvenskan i flera artiklar återgett interna noteringar inom MKB där över 1000 personer betecknas som olämpliga hyresgäster. Tidningen förfogade över två pärmar med utskrifter av e-post mellan MKB-anställda. Flera av deras noteringar är grovt kränkande. Kammaråklagare Mats Svensson i Malmö, som startat en förundersökning mot MKB, blev bara delvis klokare av DI:s beslut.
– Jag har begärt kompletterande besked, säger han till TT.
Han läser beslutet som att själva e-postmeddelandena är olagliga. Ska han kunna åtala för det krävs att åtminstone något meddelande är yngre än preskriptionstiden, två år.
– Hittills har det inte framkommit något i publiceringarna som tyder på att så är fallet, säger Mats Svensson.
Men om också utskrifterna i pärmarna är brottsliga enligt PUL kan det finnas grund för åtal. Då måste man fastställa att pärmarna funnits hos MKB de senaste två åren. Hittills har MKB uppgett att pärmarna stulits från företaget, troligen i somras.
DI planerar en inspektion hos MKB senare i år och ska också verka för en överenskommelse om bostadsbolagens behandling av personuppgifter.
– Ett slags uppförandekodex, säger handläggaren David Säfwe. MKB:s vd Lars Birve välkomnar DI:s beslut och tycker sig få förståelse för att bostadsbolag måste hantera känsliga personuppgifter.
– Beslutet är balanserat och bra, säger Birve.
MKB accepterar att registreringen bedöms som olaglig, trots att företagets egna jurister gjort en annan bedömning.
I sitt yttrande till DI försvarade MKB registreringen, bland annat med hänvisning till de många störningsärendena bland hyresgästerna. Noteringar om hudfärg och brytning behövs för identifieringen och uppgifter om missbruk och psykisk sjukdom är nödvändiga vid uthyrning, menar MKB.
Lars Birve hävdar att innehållet i pärmarna är från 1990-talet. Störningsärenden hanteras numera inte genom e-post. I stället finns mappar med skrivna noteringar där formuleringarna uppges vara mer omsorgsfulla. (TT)
Peter Palmkvist