Ministrar kräver förbud mot tankfartyg
"Trafiken vintertid borde begränsas till att enbart gälla gälla isförstärkta fartyg som klarar de nordiska kraven på isklass", skriver man bland annat. Det är den senaste tidens tillbud med enkelskroviga tankfartyg som fått miljöministrarna att reagera. Bland de färska exemplen finns tankfartyget "Prestige". Det enkelskroviga fartyget bröts i sönder utanför den spanska kusten lastad med 50 000 ton olja. Det är utskeppningen från den ryska hamnen i Primorsk, i den östliga delen av Finska viken, som lett till en ökad trafik av oljetankfartyg i Östersjön. Flera av fartygen anses utgöra ett direkt hot mot den redan hårt belastade Östersjön. Havet anses vara hårt belastad både från luften och från kustområdena. Dess marina miljö och ekologiska systemen är också känsliga för påverkan från klimatförhållanden. Även det Nordiska rådet har uttalat sig för skärpta regler i samband med oljetransporter i Östersjön och frågan står högt på rådets dagordning. I den nu aktuella debattartikeln i Dagens Nyheter argumenterar miljöministrarna i Sverige och Finland för att en ökad kontroll av fartygens sjöduglighet i sig innebär en förbättrad säkerhet. Dessutom påpekar man att en effektivare lotsning och ett förbättrat trafikledningssystem måste vara steg i rätt riktning. Enligt ministrarna har EU:s ministerråd uppmanat länder som har gemensamma intressen att överväga en ansökan till den internationella sjöfartsorganisationen, IMO, för att öka Östersjöns status. Något som på sikt skulle kunna innebära att Östersjön klassas som "särskilt känsligt havsområde". Enligt Lena Sommestad kommer Sverige inom kort att lämna in en sådan ansökan till IMO.