Nyheter

Malmöfestivalen säger nej till lokala ölbryggare

Ölförsäljningen under den stundande Malmöfestivalen är orättvis och ger ett enda stort bryggeri monopol på försäljningen. Det menar Kent Persson på Två Bryggare i Ystad.
Nyheter • Publicerad 15 augusti 2002

Han brygger bland annat MFF:s supporteröl - ett efterfrågat öl som inte får säljas i de så kallade arrangemangstälten. Festivalledningen har slutit ett exklusivt sponsoravtal med Carlsberg. På festivalen finns utöver 120 matbodar också 18 olika arrangemangstält, olika föreningar och krögare, som sökt och fått tillstånd att sälja bland annat starköl. Men bara från Carlsberg. Festivalledningen har slutit ett sponsoravtal med enbart detta bryggeri. Kent Persson på Två Bryggare är irriterad. En av de 18 med starkölstillstånd har speciellt efterfrågat hans supporteröl men är hänvisade till Carlsberg. - Malmöfestivalen är ju folkets festival. Skulle inte Malmöborna få dricka MFF-ölet under festivalen? Mycket märkligt, tycker Kent Persson. Han har varit i kontakt med konkurrensverket men det tycker enligt Kent Persson inte att ölförsäljningen på Malmöfestivalen är omfattande nog för att det ska ta tag i saken. - Men vad är då stort nog? undrar Persson. Krögaren jag varit i kontakt med uppskattar att han kommer att omsätta 350 000 kronor i ren ölförsäljning under festivalen. Att ett storbryggeri får ensamrätt på det här sättet är inte rätt. Festivalgeneral Cina Wikeborg tycker däremot inte att de från festivalens sida gjort något fel genom att sluta ett sponsoravtal med Carlsberg. Hon ser många fördelar med att ha bara en leverantör. Både för festivalen och de 18 som får sälja starköl. - Samordningsfördelarna är många. Vi har förhandlat fram ett bra pris på alltifrån själva ölet till leveranser, service och kylar. Detta gynnar givetvis försäljarna. Kent Persson på Två bryggare är besviken. - Vi är ett litet bryggeri som försöker ta tillvara på våra möjligheter att komma fram. Nu finns det efterfrågan av våra produkter på festivalen och då stängs vi ute från försäljningen.

Anna Maria Erling anna.maria.erling@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.