Lokala utvecklare ska få matten på fötter
Pengarna, 30 miljarder kronor, tas från redan öronmärkta budgetmedel.
Huvuduppgiften för matematikutvecklarna blir att genomföra lokalt utvecklingsarbete. De ska också guida andra lärare, bland annat inom forskningen.
Samtidigt kommer nya stödmaterial i matematik att tas fram för förskolan och grundskolans första sju år.
Att få upp elevernas motivation och intresse är den största utmaningen, anser ministern.
– Många elever upplever matematik som alltför abstrakt och verklighetsfrånvänt, säger han till TT.
Regeringen vill ha ett närmare samarbete mellan skola och näringsliv och anlitar förre metallbasen Göran Johnsson och industrimannen Carl Bennett för att ta fram idéer kring hur det ska gå till.
Johnsson tycker att gymnasiets yrkesutbildningar inte varit tillräckligt i fokus. Arbetslivet förändras snabbt och skolan har haft svårt att hänga med, anser han.
– Följden har blivit att företagen har svårt att få tag i ungdomar med rätt kvalifikationer, säger han. (TT)
Cecilia Klintö