Lik används vid krocktester
Ett stort forskningsprojekt där man bland annat utvecklat testdockor och undersökt skador på människor avslutades för ett år sedan i Melbourne. Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket och ordförande för EU:s trafiksäkerhetsorganisation Euro NCAP, var chef för projektet från 1998 till 2001. Han berättar att det ett flertal gånger användes döda människokroppar från donatorer vid olika krocktester.- Det är inget att hyscha om, det är lika bra att berätta att det här förekommer, säger han till TT.- I vissa lägen måste man använda sig av det för att få grundläggande information för att veta hur människan rör sig vid en krock. En död människa har givetvis inte de muskler och reflexer som en levande, men det är ändå bättre än en vanlig docka.Han är medveten om att uppgifterna kan verka stötande, men framhåller att det handlar om seriös forskning på universitet.- Alla inom bilindustrin tar del av vad som kommer fram vid den här typen av forskning, säger Claes Tingvall.Volvo Personvagnar och Saab Automobile känner båda till forskningen. Men de säger till TT att de aldrig inom sina verksamheter skulle genomföra några liknande tester.Bilindustrin har använt människokroppar vid krocktester under en lång tid. Mellan 1972 och 1994 genomförde forskare vid Heidelbergs universitet en mängd tester med lik, uppger Expressen på nätet.Men testerna avtar allt mer och i framtiden kommer de troligtvis ersättas med modernare teknik.- Behovet minskar med tiden då man hunnit lära sig mycket. Sedan blir kopiorna av människan i datamiljö allt bättre, säger Claes Tingvall.