Annons
Nyheter

Lång väntan på undersökningar

Väntetiden är för lång till många undersökningar. Det är också oklart vem som har det övergripande ansvaret för patienten. Det visar en ny revisorsrapport i Region Skåne.
Nyheter • Publicerad 17 september 2004

Sedan förra hösten har Svanell Konsult AB, på uppdrag av Region Skånes revisorer, följt 149 patienter på sex akutmottagningar och vårdcentraler i nordöstra och sydvästra Skåne. Alla patienterna sökte hjälp för magont eller blod i avföringen. Genom intervjuer och patientdagböcker har konsulterna studerat hur lång tid det tagit innan de fått en diagnos och var de fått den.

De som hade svårast besvär sökte sig i första hand till akutmottagningarna på Universitetssjukhuset MAS i Malmö och på Hässleholms sjukhus. De som uppfattade sina besvär som små sökte sig däremot till vårdcentralerna som ingår i undersökningen "Södervärn och Fosietorp i Malmö, Värnhem i Hässleholm och vårdcentralen i Vinslöv".

Annons

Två tredjedelar av dem har fått en diagnos. 40 procent av dem fick besked inom 30 dagar. Det gick snabbare om de sökte sig till en akutmottagning. De som fick vänta längst, över två månader, fanns framför allt på vårdcentralerna. De som inte fick någon diagnos har oftast genomgått lika många undersökningar då en rad diagnoser uteslutits. Under tiden kan besvären ha minskat och därför har utredningen avslutats.

De som hade gallbesvär fick diagnos snabbast, eftersom väntetiden för ultraljud är kortare än för andra undersökningar. Bland dem som hade magkatarr och magsår fick de flesta besked redan vid första besöket. När det gällde cancerpatienterna fick drygt hälften besked inom en månad, medan en femtedel fick vänta över två månader.

Av alla patienter i undersökningen tyckte 95 procent att utredningen var meningsfull.

Konsulterna konstaterar att den största delen av vägen till diagnos består av väntan på läkarbesök, undersökning, provsvar och remissvar, men mycket lite aktiv tid i vården. Väntetiden till många undersökningar är för lång, vilket gör att diagnosen dröjer.

Det visar sig också att familjeläkaren sällan är den som tar ansvar för processen. Istället tar ofta någon annan läkare eller en sjukhusläkare på sig det. Därför anser konsulterna att det vore mer realistiskt om patienterna listade sig på själva vårdcentralen istället för hos en familjeläkare.

Över huvud taget visar granskningen att det är oklart vem som har det övergripande ansvaret för patienten. Provsvar kan bli liggande på vårdcentralen när läkaren är ledig, så att patienten måste påminna om det. Det kan också vara oklart vem som ska ge diagnosen. Konsulterna tror att arbetet skulle förbättras mycket om man finjusterade rutinerna kring remisser och svar.

Ingela Rutberg

044-18 55 65

Ingela.rutberg@kristianstadsbladet.se

KRISTIANSTAD
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons