Kustpilar säljs till Israel
Tågen, som byggdes mellan åren 1992 och 1997, blir successivt övertaliga i och med att Blekinges kustbana elektrifieras och i framtiden ska trafikeras med Öresundståg. Totalt finns femton tågsätt. Fyra har tidigare sålts till danska DSB, som tidigare har ett stort antal tågsätt av typen. Det femtonde tågsättet har en annan motor och var inte intressant för varken danskar eller israeler. Däremot finns samma typ av motor i de fem tågsätt som trafikerar sträckan Kalmar-Linköping. "Eventuellt flyttas tåget till den trafiken, säger Gunnar Wulff, marknadschef vid SJ." Tågen som ska till Israel transporteras nu först till Danmark där de ska byggas om och bland annat få bättre luftkonditionering hos fordonstillverkaren Bombardier i Randers. Sedan skeppas tågen till Israel för att sättas in på den ombyggda linjen mellan Tel Aviv och Jerusalem. Första tåget ska levereras den 3 maj och alla ska vara levererade den 15 juni nästa år.