Annons
Nyheter

Kritik mot Icas priskampanj

Nyheter • Publicerad 23 mars 2005

Icas kampanj om pressade priser kritiseras av Konsumentverket.

Livsmedelskedjan använder två olika begrepp i marknadsföringen om priser: prispressat och prissänkt.

Annons

Prissänkt betyder enligt Icas egen definition att varupriset sänkts alldeles nyligen, medan prispressat betyder att priset sänkts det senaste året. Båda begreppen skyltas med rosa lappar och detta kan förvirra kunderna, enligt Konsumentverket, som skrivit till Ica.

– Vi tycker att sätter man upp lappar om prispressat så bör det vara prissänkt i butiken, för det är det intrycket som konsumenterna får, säger Nils Ahlén, jurist på Konsumentverket, till Sveriges Radio Malmö.

En Ica-kund i Helsingborg uppmärksammade verket på problematiken. Han hade köpt varor som var märkta med rosa lappar där det stod prispressat och trodde sig därigenom ha fyndat. Men när han jämförde med gamla kvitton visade det sig att priset varit detsamma långt tidigare. (TT)

Malmö
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons