Kritik mot Icas priskampanj
Icas kampanj om pressade priser kritiseras av Konsumentverket.
Livsmedelskedjan använder två olika begrepp i marknadsföringen om priser: prispressat och prissänkt.
Prissänkt betyder enligt Icas egen definition att varupriset sänkts alldeles nyligen, medan prispressat betyder att priset sänkts det senaste året. Båda begreppen skyltas med rosa lappar och detta kan förvirra kunderna, enligt Konsumentverket, som skrivit till Ica.
– Vi tycker att sätter man upp lappar om prispressat så bör det vara prissänkt i butiken, för det är det intrycket som konsumenterna får, säger Nils Ahlén, jurist på Konsumentverket, till Sveriges Radio Malmö.
En Ica-kund i Helsingborg uppmärksammade verket på problematiken. Han hade köpt varor som var märkta med rosa lappar där det stod prispressat och trodde sig därigenom ha fyndat. Men när han jämförde med gamla kvitton visade det sig att priset varit detsamma långt tidigare. (TT)