Kristianstad överväger kommunal färdtjänst
- Måttet är rågat, säger omsorgsnämndens ordförande Göran Wagermark (s). Wagermark har kallat politiker från ytterligare elva kommuner i östra och nordöstra Skåne till ett möte 5 september där färdtjänsten och problemet med Samres beställningscentral står på dagordningen. - Vi är oerhört besvikna över hur det fungerar idag, säger Göran Wagermark. Vi måste finna en alternativ lösning, men hur lång tid det tar vet jag inte. Dåligt bemötande Redan förra hösten gav Göran Wagermark tjänstemännen på omsorgsförvaltningen i uppdrag att undersöka möjligheterna att ha en egen beställningscentral för färdtjänstresenärerna. Den tanken lades dock på is i våras. - Vi hittade ingen bra lösning på en egen beställningscentral. Dessutom blev färdtjänsten bättre. Visserligen utifrån ett dåligt läge, men i alla fall bättre, säger Wagermark. Att han nu tar upp frågan igen beror på fortsatt missnöje från resenärers sida. Han pekar bland annat på två brev, där en Kristianstadsbo beskriver svårigheter i kontakterna med Samres beställningscentral. Trots att det uppenbarligen finns lediga bilar får Kristianstadsbon inte sin resa när han vill. Han får agera kartläsare för att föraren över huvud taget ska hitta. Dessutom är bemötandet från Samres personal sida under all kritik. Bo Lang, tillförordnad chef för handikappenheten, anser också att dagens situation är oacceptabel. De färdtjänstberättigade upplever att de begränsas i sina sociala liv på grund av svårigheterna med Samres, i stället för att ges nya möjligheter, förklarar Bo Lang. - De vågar inte åka färdtjänst för att de är rädda för att inte komma i tid dit de ska, eller för att inte komma hem igen på den tid de vill. Bo Lang konstaterar dock att antalet klagomål har minskat, enligt det system för att hantera klagomål som Samres har. - Men vad det beror på vet jag inte. Kanske har resenärerna resignerat, tröttnat. Eller så ordnar de sina resor på annat sätt, säger han. Till mötet den 5 september har Göran Wagermark kallat presidierna (ordförande och vice ordförande) i de färdtjänstansvariga nämnderna i Sjöbo, Tomelilla, Skurup, Hässleholm, Ystad, Eslöv, Östra Göinge, Hörby, Bromölla, Osby, Höör och Kristianstad. Förutom ett gemensamt regelverk för färdtjänsten ska politikerna diskutera hur de genom ett nytt avtal med Skånetrafiken ska få större insyn och inflytande över färdtjänstfrågorna. Ett nytt avtal ska också ge kommunerna möjlighet att bedriva till exempel en beställningscentral i egen regi. Text: Matti Stenrosen