Kortstrulet får pågå till hösten
– Det är ett tillverkningsfel på de Sommarkort vi fått levererade, de är lite för tjocka vilket gör att de ibland fastnar i automaterna, säger Peyman Sabet, försäljningschef på Skånetrafiken.
Hur många kort det gäller vet inte Peyman Sabet.
– Det är svårt att säga eftersom korten levererats i olika omgångar. Vilka av leveranserna som innehåller defekta kort vet vi inte.
Men ett än större problem är Skånetrafikens gamla biljettsystem. I de slitna maskinerna riskerar rabattkorten att fastna, med förseningar och trasiga kort som följd.
– Att korten fastnar är det andra stora problemet. Vårt automatsystem borde ha bytts ut för ett par år sedan.
De båda omständigheterna sammantagna – för tjocka kort parat med gamla automater – gör att det dröjer till hösten innan problemen kan åtgärdas. Det går helt enkelt inte att garantera att ett kort fungerar. Även om ett defekt kort byts ut finns risken att man stöter på en sliten automat.
– Sommarkortet gäller under begränsad tid och det är svårt för oss att göra något under sommaren. Vi får helt enkelt be om kundernas förståelse.
Istället har Skånetrafiken nu ökat bemanningen för att kunna hantera reklamationer av defekta rabattkort.
– Vi har fördubblat inspektionsturerna av våra automater och utbildat personalen på våra kundcenter så de kan åtgärda problem som dyker upp, säger Peyman Sabet.