Kommuner vill avreglera skolan
Rapporten visar bland annat att elever med utländsk bakgrund som grupp lyckas sämre i skolan, något som bland annat beror på föräldrarnas lägre utbildningsnivå och högre andel arbetslöshet.
– Det är nu hög tid att på allvar lägga fokus på skolans kompensatoriska roll. Elevernas livschans, förknippad med framgång i skolan, ska inte bestämmas av samhällets konjunktursvängningar eller föräldrarnas bakgrund i övrigt. Skolan behöver i stället utrymme för att bättre ta tillvara och tillmötesgå eleverna utifrån deras egna behov och förutsättningar, säger Britta Rundström, direktör vid Sveriges kommuner och landsting, i ett pressmeddelande.
Kommunerna kräver att skolan får mycket större möjlighet att själv bestämma hur man vill organisera undervisningen. Det gäller bland annat undervisningstid för olika ämnen, skoltidens längd och övergångar från ett skolsystem till ett annat.
– En flexiblare skola ger även de professionella ett ökat utrymme men även ett större ansvar att fatta de avgörande pedagogiska beslut som för enskilda kan betyda skillnaden mellan livschans eller utslagning, säger Britta Rundström. (TT)