Annons
Nyheter

Klimatmål riskerar hämma skånsk tillväxt

Den kraftiga tillväxten av transporter på landsväg gör att Sverige riskerar missa de internationella miljö- och klimatmålen. Det konstaterar den regionala utvecklingsenheter inom Region Skåne.
Nyheter • Publicerad 24 september 2007

– Det måste till en teknikutveckling för lastbilarna och vi måste stärka järnvägens och sjöfartens utvecklingsmöjligheter. Järnvägen ligger otroligt långt efter i kvalitet och i kapacitet. Järnvägen måste klara åtminstone hälften av de kvalitetsmål de har i dag. Annars klarar vi det inte, säger Pia Kinhult (m), ordförande för den regionala tillväxtnämnden.

Det är inte bara klimatmålen som är i fara. För att Skåne ska kunna fortsätta växa vill regionpolitikerna satsa mellan 52 och 61 miljarder kronor under åren 2010 till 2019. Merparten av pengar vill man använda för järnvägsinvesteringar. Flaskhalsarna ligger i järnvägssystemet där några av de centrala länkarna, bland annat förbi Lund, är överbelastade. Men genom att gods- och persontrafiken också ökar finns trängsel även på dessa områden. Den moderata regionpolitikern har dock större förhoppningar på lastbilstrafiken, än hon har på järnvägstrafiken.

Annons

– Jag tror att vi kommer att se utsläppsfria långtradare långt före vi får dubbla järnvägsspår till Trelleborg, säger Pia Kinhult.

Utvecklingsenheten inom Region Skåne har med hjälp av bland andra Banverket, Vägverket, de 33 skånska kommunerna tagit ställning till vilka satsningar på vägar och järnvägar som måste göras i Skåne mellan åren 2010 och 2019. Rapporten fokuserar på den kraftiga ökning av gods- och persontransporter som skett inom alla trafikslag i Skåne.

Rapporten konstaterar att befolkningen växer i Skåne, kollektivtrafiken växer, godstransporterna över Östersjön ökar snabbt. Utbytet med Polen, länderna i Centraleuropa och Baltikum ökar också. Antalet lastbilar på E6 har fördubblats på tio år. En färsk undersökning visar att 70 procent av lastbilarna till och från Skåne och Blekinge betjänar andra delar av landet. Tillväxtnämnden skräder inte orden och kritiserar Statens institut för kommunikationsanalys, SIKA, Banverkets och Vägverkets centrala ledningar för att negligerar de synpunkter kring det skånska väg- och järnvägsnätet som lämnats in i samband med den remissomgång som startade i våras.

– Vi har lagt ner ganska mycket energi på att plocka upp kommunernas åsikter och att tvinga fram prioritering. Samtidigt som vi pekat på de utmaningar vi har som tillväxtregion. Staten har inte över huvud taget vägt in våra yttranden. Man har tagit Banverket och Vägverkets underlag och skickat ut på remiss, säger Pia Kinhult.

Får Pia Kinhult som hon vill ger staten mer makt åt Region Skåne. Det moderata regionrådet vill i framtiden att staten nöjer sig med att dela ut en påse pengar och överlåter åt region- och kommunpolitikerna samt näringslivet att själv bestämma i vilken ordning väg- och järnvägsprojekten ska sjösättas. För att klara det krävs dock en lagändring.

Tillväxtnämndens förslag ska nu upp i regionstyrelsen och innan det klubbas i regionfullmäktige i slutet av oktober. Någon gång i november i år lämnas underlaget till näringsdepartementet.

Robert Jönson

0411-55 78 69

robert.jonson@ystadsallehanda.se

Behovbedömning för Skåne.

Annons

Drift-, underhålls- och investeringar i miljarder kronor på vägar och järnvägar 2010 till 2019

Järnvägsinvesteringar 26-32

Drift- och underhåll av järnväg 4-5

Investeringar i nationella vägar 5

Drift- och underhåll av statliga vägar 6,5 - 7

Regional transportinfrastruktur 7-9

Källa: Region Skåne

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons