Annons
Nyheter

Högskolan söker sin image

Nyheter • Publicerad 7 februari 2006

Kommunikationschef Peter Appell sammanställer just nu rösterna om högskolan. Analysen ska resulterar i en "bilderbok" med 15– 20 olika bilder av högskolan.

Högskolans studentambassadörer har intervjuat tidigare, dagens och framtida studenter. Peter Appell är överraskad över de mycket positiva svar han fått.

Annons

– Tio studenter utrycker en negativ känsla, sju säger att skolan har dåligt rykte, men nästan 90 procent speglar positiva känslor.

Av 200 studenter tycker 51 att utbildningen är bra, 50 att campus är litet, mysigt och nära och 28 uppskattar studentlivet. På den negativa sidan tycker 21 studenter att studierna är arbetssamma.

– Merparten är lärarstudenter och vi får analysera detta vidare, säger Peter Appell.

För att hitta allmänhetens bild av högskolan har 500 lördagshandlande i Kristianstad och Hässleholm fått ge sina associationer.116 av de 365 kristianstadssvar som Peter Appell analyserat uttrycker positiva känslor.

– De associerar till bra rykte och bra utbildning, säger Peter Appell.

53 personer tänker på högre utbildning generellt eller på att det är kul att ha ungdomar i stan när de hör begreppet Högskolan Kristianstad. 36 personer associerar till P6 och Näsby.

44 personer associerar till negativa saker som rektorsbyten och utköp av personal.

– Vi är inne på tredje rektorn på tre års tid. Det är klart att allmänheten är bekymrad. Samtidigt handlar de negativa känslorna inte om utbildningen utan om hur organisationen sköts. Vi får bli bättre där, säger Peter Appell.

På måndag presenterar han sin analys för högskolestyrelsen. Han kommer att rekommendera styrelsen att satsar på de områden där högskolan redan har sin styrka.

– Vi är kända för sjuksköterske-, lärar- och civilekonomutbildningarna, kanske borde vi satsa på att bli bäst på det vi redan är bra på, säger han.

Åsa Pearce

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons