Annons
Nyheter

Gudrun blir en dyr historia

Orkanen Gudrun blir en kostsam historia för Sydkraft, Vattenfall och Telia. Förutom dyra reparationskostnader har företagets kunder rätt att söka ersättning för den tid de saknat ström och telefon.
Nyheter • Publicerad 1 februari 2005

Enbart avbrottsersättningen kommer att kosta Sydkraft 250 miljoner kronor, uppger Maria Blomqvist som är informationsansvarig på Sydkraft till TT.

De 250000 Sydkraftkunder som blev utan strömförsörjning efter det att Gudrun drog fram över södra Sverige den 8 januari har under tisdagen sjunkit till drygt 10500.

Annons

Av Sydkrafts kunder har 45000 hittills sökt ersättning för den tid de saknat ström, men siffran kan stiga under den närmaste tiden. Den så kallade avbrottsersättningen betalas bara ut för strömavbrott som varar i upp till tre dygn. De som varit utan ström längre än så måste kräva skadestånd för att få ut en högre ersättning.

Hur många som kommer att kräva skadestånd utöver avbrottsersättningen och hur mycket pengar det rör sig om vet man inte på Sydkraft.

– Just nu fokuserar vi på att alla ska få tillbaka strömmen. Den ekonomiska biten får vi ta itu med senare, säger Maria Blomqvist till TT.

Vattenfall har beräknat att stormen kommer att kosta företaget totalt ungefär 500 miljoner. Hälften beräknas betalas ut i form av avbrottsersättning och skadestånd, uppger Erik von Hoffsten, pressansvarig på Vattenfall.

– Mellan 80000 och 100000 hushåll bedöms få ta del av en avbrottsersättning, säger Erik von Hoffsten till TT. På tisdagen saknade 21000 hushåll fast telefon. För en del av dessa kommer väntan att bli lång. Enligt Telias prognoser kommer nätet inte fungera överallt förrän i början av mars.

För att få ersättning måste telefonlinjen varit död i minst fem dagar. Precis som på Sydkraft och Vattenfall betalas ersättningen ut i form av fria månadsavgifter.

HansG Larsson på Telia Soneras presstjänst uppger på tisdagen att de inte har någon bild av hur många som kan komma att söka ersättning.

– Vi kommer att göra en samlad helhetsbedömning av hur mycket pengar som stormen kostat oss. Men just nu fokuserar vi på att rätta till felen, säger HansG Larsson till TT. (TT)

Karin Holmberg

Malmö
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons