Gles tågtrafik över Bron fortsätter
Högtalarsystemen på stationerna berättade nu på måndagsmorgonen att man kör extra långa tåg var tjugonde minut i stället för den planerade tiominuterstrafiken.
Tågtrafiken har gått på knäna sedan mitten av december då kapaciteten drogs ner med 30 procent för att ge utrymme till snöröjning mellan turerna. Nu meddelar Trafikverket äntligen att spårproblemen i södra Sverige är över. Men det råder fordonsbrist som drabbar trafiken till Danmark – i synnerhet när det gäller Öresundstågen.
– Fordonen är isiga och trasiga. Innan man kan leta efter felen så måste isen bort och det kan ta ett dygn. Det är många trasiga tåg som har jättemycket is, säger Skånetrafikens trafikchef Göran Lundblad.
Med allt färre lok i drift möter Skånetrafiken problemen genom att inte gå upp i antal turer förrän de trasiga tågen är reparerade. Det innebär att tågen över bron kommer att gå cirka var tjugonde minut. I gengäld sätts fler vagnar in på dessa tåg, så att fler resenärer får plats.
– Vi knipsar av tågtrafiken för att få tillräckligt långa tåg över bron, säger Göran Lundblad som bedömer att de extrainsatta resurserna med turer var tionde minut kommer att dröja ytterligare.
– Det kommer troligtvis att se ut så här under resten av januari, men vår förhoppning är iallafall att vi snart ska kunna köra genom tunneln till Hyllie utan att behöva stanna på Malmö C.