Försäkringskassan i Skåne nedringd
Anstormningen är enorm, beskriver Monica Rubin, sektionschef för kundtjänsttelefoni. Och det är mängden samtal som är problemet. På onsdagen svarade 30 personer i Försäkringskassan Skånes kundtjänst. - Man upplever förstås att vi är otillgängliga men vi gör så gott vi kan. Monica Rubin har ingen uppfattning om hur länge var och en som ringer får vänta i telefonkö. - En del får vänta hiskeligt länge. Eftersom vi visste att många skulle ringa om pensionen så har vi lagt till funktionen att de ombeds ringa igen när telefonsystemet är fullt. Kring den 12 december i fjol började samtalen komma till Försäkringskassan Skåne, som kan ge svaren om den nya pensionen. - Det är fullt naturligt att pensionärerna vill ha svar, och de som inte kommit fram ska fortsätta ringa men samtidigt veta att väntetiden fortsätter ytterligare några dagar, säger Monica Rubin. Text: Birgitta Mattisson