Annons
Nyheter

Flygbussar från Svedala i farozonen

Österlenbornas egen flygbusslinje från Svedala till Malmö airport ligger illa till. Efter sju månaders trafik sviktar lönsamheten. Alltför få passagerare utnyttjat transporten från Pågatågsstationen i Svedala till flygplatsen.
Nyheter • Publicerad 3 november 2008
Christer Akej (m) en av de drivande bakom linjen i samband med invigningen i mars i år. Arkivbild: Anette Sjöstrand
Christer Akej (m) en av de drivande bakom linjen i samband med invigningen i mars i år. Arkivbild: Anette SjöstrandFoto: 

- Den är illa ute. Det är lite för lite folk som åker med den. Det kan bero på att den inte fått fäste i Skånetrafikens biljettsystem. Att köpa en ny biljett när man går ombord på bussen är ju inget passagerarna räknar med. Det jobbar vi också med, säger Lennart Björk, chef för Malmö airport.

26 mars i år invigdes flygbussförbindelsen mellan Österlen och Sturup. Linjen knyter samman den skånska storflygplatsen med kommunerna längsmed Ystadsbanan. Från järnvägsstationen i Svedala till Malmö flygplats tar man sig på tolv minuter.

Annons

Med närmare 30 bussavgångar var det tänkta att, från vilken pågatågsstation längs Ystadsbanan som helst, ta sig hela vägen till flygplatsen. Trafiken är tänkt att bära sina egna kostnader. De beräkningar som gjorts visar att det räcker med i genomsnitt fyra passagerare för att linjen ska gå ihop per tur. Något som Flygbussarna hittills misslyckats med.

Linjen finansieras i dag med pengar från berörda kommuner, Region Skåne och Luftfartsverket. Dålig lönsamhet gör nu att linjens framtid efter mars 2009 är långt i från självklar. Christer Akej (m), kommunalråd i Simrishamn och en av de drivande krafterna bakom linjens tillkomst, kommenterar den dåliga utvecklingen så här:

- De är väldigt tråkigt. Vi är lite besvikna på Skånetrafiken, som inte marknadsfört linjen tillräckligt, men även kommunerna har slarvat med att göra reklam för linjen.

Akej ser också gärna att linjen snarast möjligt kommer med i Skånetrafikens biljettsystem, något som skulle göra det möjligt att köpa biljetten Svedala-Sturup redan på Pågatågsstationerna. Efter att de nuvarande avtalet går ut i mars nästa är konstaterar Akej att han för sin del är beredd på en förlängning.

- Ställer alla andra parter upp på det gör vi det också, säger Akej.

Lågkonjunktur parad med en finansiell härdsmälta gör att den skånska storflygplatsen i första hand siktar på att övervintra. Inte minst efter att det Islandsägda lågprisbolaget Sterling kastade in handduken i förra veckan. Risken är uppenbar att fler flygbolag går samma väg som Sterling. Lennart Björk bedömer dock bristen på tillgänglighet till flygplatsen som det största hindret mot en fortsatt expansion.

Han ställer i det sammanhanget sitt hopp till regeringens infrastrukturproposition. En proposition som han hoppas ska innehålla ökade krav på trafikhuvudmännen att ansvara för förbindelserna till och från landets flygplatser. Oljepriser, miljökrav och lågkonjunkturer till trots - Luftfartsverkets chef på Malmö airport tror fortfarande på en ökad efterfrågan på flyg i regionen.

- Det som är mest akut på kort sikt är busstrafiken. Flygbussarna kör inte längre direkt mellan Lund och Malmö airport. I stället går linjen via Malmö. Det är vi väldigt missnöjda med och vi får mycket klagomål från resenärerna, säger Lennart Björk.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Robert Jönson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons